Facebook vertelt je nu waarom je een advertentie of bericht in de newsfeed ziet

Facebook vertelt je nu waarom je een advertentie of bericht in de newsfeed ziet

Sebastien Marien

door Sebastien Marien

Laatst geüpdatet

Vertrouwensbreuk Facebook

Het wordt steeds meer duidelijk dat Facebook zich er goed van bewust is dat het een portie vertrouwen bij zijn gebruikers moet terugwinnen. 2018 was niet het beste jaar voor het grootste sociale netwerk ter wereld met een opeenstapeling van schandalen met Cambridge Analytica voorop.

We zagen al dat Facebook het nu over een andere boeg wil gooien met onder andere een focus op encryptie en meer privacy, tenminste als we de beloftes van het bedrijf mogen geloven, want we zien nog steeds geregeld nieuwe feiten over Facebook opduiken die weer bij veel gebruikers de wenkbrauwen doet fronsen zoals deze lijst met risicovolle personen of een slechte beveiliging van wachtwoorden.

Screenshots van de privacyinfo van Facebook

Waarom zie ik dit?

Facebook komt nu met nieuwe maatregelen om zijn reputatie op te schonen. Het bedrijf laat aan gebruikers meer informatie zien omtrent privacy bij advertenties en berichten in het nieuwsoverzicht. Je kan voortaan te zien krijgen om welke reden het algoritme van Facebook jou bepaalde content toont. Daarnaast kan je in één keer je privacyinstellingen aanpassen of de voorkeuren van je nieuwsoverzicht.

Wat advertenties betreft krijg je naast factoren als je geslacht, leeftijd en woonplaats die je aan een doelpubliek voor de reclame koppelen ook te zien of de informatie uit je Facebook-profiel gematcht wordt met advertentielijsten. Mogelijk kan je e-mailadres gekoppeld worden met de lijst met e-mailadressen die de adverteerder in kwestie bezit. Voor berichten in het nieuwsoverzicht zie je bijvoorbeeld dat je in het verleden wel vaker berichten van die bron hebt leuk gevonden of bijvoorbeeld in het bijzonder content met filmpjes leuk vindt.

Screenshots van de privacyinfo van Facebook

Wekt dit vertrouwen?

Het valt natuurlijk nog te bezien of Facebook dankzij deze informatie meer vertrouwen zal kunnen wekken bij gebruikers. Alles hangt er natuurlijk van af of je al dan niet gelooft dat Facebook je ook echt het volledige verhaal vertelt in die 'transparante info'. Zo was er vorig jaar sprake dat Facebook gegevens over gebruikers verzameld die het technisch gezien niet zou mogen bezitten. Dat stelden onderzoekers vast die het fenomeen 'schaduwgegevens' hebben gedoopt. Je leest er alles over in dit artikel.

Wat denk jij? Gaat het volgens jou de goede weg op met Facebook of ben je eerder wantrouwig ten opzichte van het sociale netwerk van Mark Zuckerberg? Laat het ons weten in de reacties onderaan dit artikel.

Related articles

0 reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Apps

Dit vind je misschien ook leuk