Entertainment apps enorm in de lift op de Play Store en dalende op iOS

Entertainment-apps
Entertainment apps vormen een brede categorie, met gratis videoplatformen als YouTube, tot abonnementsdiensten als Netflix en videospelers. SensorTower, een bedrijf dat onderzoek doet naar de App Store en Play Store, heeft opmerkelijke cijfers gedeeld over dit soort apps wat betreft het eerste kwartaal van 2019.
De Play Store was goed voor 75 procent van de entertainment-app downloads, vergeleken met 25 procent voor de App Store. Dat is een opvallende trend, want in het eerste kwartaal van 2016 was het verschil tussen beide applicatiemarkten nog een stuk kleiner. Op Googles applicatiewinkel gebeurde toen 53 procent van de downloads en 47 procent gebeurde op de App Store.
Duidelijke trend
Het waren YouTube en Netflix die helemaal bovenaan de top 10 van populairste apps pronken op beide applicatiewinkels. YouTube Kids is dan weer de sterkste stijger in de tabel, want de applicatie is sinds het eerste kwartaal van 2019 de top 10 in geklommen en neemt meteen de vijfde plaats in. Dat komt omdat de app naar meer markten uitgerold werd, onder meer ook naar Nederland.
Het is opvallend dat gebruikers na verloop van tijd op een heel andere manier met Googles Play Store omgaan. In verhouding zijn er veel meer Android-gebruikers dan iPhone-eigenaars, maar zaken als entertainment-apps en betaalde apps vielen traditioneel beter in de smaak op iOS. We zien nu dat ook Android-gebruikers steeds meer bereid zijn om geld uit te geven aan apps en microtransacties, en we zijn erg benieuwd hoe deze verhouding tussen beide platformen verder blijft evolueren.
Koop jij geregeld apps in de Google Play Store of content uit microtransacties? Wat zijn jouw meest gebruikte entertainment-apps? Laat het ons weten in de reacties onderaan dit artikel.
Plaats reactie
0 reacties
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties