Onderzoek
Het onderzoek van Mobilemarketing en Wakoopa beperkt zich tot applicaties in het marketing- en commerce-segment. Daaronder vallen bijvoorbeeld alle applicaties van supermarkten en andere winkelmerken.
Aan het onderzoek hebben 15000 mensen meegedaan door een speciaal stukje software van Wakoopa op hun smartphone te installeren. In het hele afgelopen jaar heeft Wakoopa de applicaties geregistreerd die de deelnemers aan het onderzoek op hun smartphone gebruikten. Aan het onderzoek deden zowel iOS als Androidgebruikers mee.
Marketing apps
Deze lijst is vooral belangrijk voor de vele merken die heel veel geld stoppen in het ontwikkelen van een applicatie. Dan wil je wel dat deze gebruikt worden en dan het liefst nog meer dan die van de concurrent. De lijst van Mobilemarketing.nl en Wakoopa ziet er als volgt uit.
1. Marktplaats
2. Appie
3. Reclamefolder.nl
4. Vakantieveilingen.nl
5. Funda
6. Thuisbezorgd.nl
7. McDonalds
8. Groupon Daily Deals
9. Kruitvat mobiele app
10. Pathé app
11. Spotta Folder & aanbiedingen
12. Tijdschrift.nl
13. eBay
14. Scoupy
15. Airmiles
16. MyOrder
17. IKEA
18. Lidl
19. Optimel Eurosparen
20. Aldi
21. H&M
22. De Winkelapp voor Bol.com
23. Vente Exclusive
24. Boekenbol
25. Beste Koop
Volgens de onderzoekers zijn deze applicaties populairder bij de vrouw dan bij de man. Mannen zijn wel praktischer ingesteld want deze hadden weer vaker de McDonalds-applicatie op hun telefoon staan.
Er zijn dus wel een groot aantal merken die een plaatsje hebben weten te veroveren op de smartphone van de consument. Daarvoor moet een applicatie van goede huize komen en veel toegevoegde waarde hebben voor de gebruiker. De Marktplaats-applicatie zal daar minder moeite voor moeten doen dan een supermarktketen omdat Marktplaats een redelijke monopolie-positie heeft.
Conclusie
Wanneer we het rijtje langslopen dan zien we dat vooral gaat om kortingsapplicaties die veel gebruikt worden. Daarnaast is het opvallend dat er weinig modebedrijven deze top 25 hebben gehaald. Welke van deze 25 heb jij op je telefoon staan?