Onderzoek: Disney+ testperiode is in Nederland goed verlopen

Disney+
Disney+ is sinds 12 september twee maanden gratis te gebruiken en morgen wordt de streamingdienst officieel in de Verenigde Staten, Canada en Nederland aangekondigd. Disney heeft de testperiode gebruikt om te kijken hoe gebruikers de videodienst gebruikten en om eventuele problemen op te lossen. Volgens een onderzoek van onderzoeksbureau Telecompaper heeft Disney+ tijdens de testperiode een vliegende start gemaakt: in oktober had al 9 procent van alle Nederlandse huishoudens een (gratis) abonnement op Disney+, wat neer komt op 660.000 huishoudens. Het onderzoeksbureau verwacht dat Disney+ nog voor het eind van dit jaar de tweede grootste streamingvideodienst in Nederland gaat worden.
[readmore articles="202205"]
Vanaf 12 november zal een deel van de testers zijn abonnement op Disney+ opzeggen omdat vanaf deze dag voor de dienst betaald zal moeten worden. Aan de andere kant zal de officiële lancering ook weer nieuwe abonnees aantrekken. Om deze mensen aan te trekken, is Disney druk doende met reclamecampagnes en het beschikbaar stellen van apps voor smart tv's van onder meer Samsung. Daarnaast zal de streamingvideodienst na morgen zijn aanbod nog flink gaan uitbreiden.
Veel interesse onder Netflix- en Videoland-klanten
In het onderzoek valt op dat Nederlanders die al klant zijn of ervaring hebben met andere diensten, zoals bijvoorbeeld Netflix of Videoland, veel vaker ook een (gratis) abonnement hebben genomen op Disney+, dan Nederlanders die nog geen ervaring hebben met andere streamingdiensten. Zo'n 82 procent van de ondervraagden heeft momenteel ook een abonnement op Netflix en 33 procent heeft nu een abonnement op Videoland.
Disney+ kent geen verschil in populariteit onder mannen en vrouwen maar is wel populair onder 20-29 jarigen. Dat geldt ook voor veel gezinnen met (jonge) kinderen. 50-67 jarigen en 67-plussers zijn bijna niet geïnteresseerd.
[readmore articles="201818"]
Stapelen
Volgens het onderzoek blijkt dat nog maar een kleine groep Nederlanders de beschikbare videodiensten 'stapelt': "4 procent van alle Nederlandse huishoudens had in oktober bijvoorbeeld een abonnement op zowel Netflix als Disney+, 7 procent van de Nederlandse huishoudens had een abonnement op Netflix en Videoland en 3 procent van de Nederlandse huishoudens combineerde een abonnement op zowel Netflix, Videoland als Disney+."
Streamingdiensten kunnen in Nederland nog wel behoorlijk groeien, want 53 procent van de Nederlandse huishoudens heeft nog geen abonnement op één van de beschikbare aanbieders. Als streaming-videodiensten ten opzichte van elkaar unieke content bieden, zal er meer gestapeld gaan worden. Dit hoeft volgens Telecompaper niet per definitie ten koste te gaan van andere streaming-videodiensten.
[readmore articles="203121"]
Disney+ op nummer 2
Afgaand op de onderzoeksresultaten verwacht het onderzoeksbureau dat het marktaandeel van Disney+ voor het eind van 2019 groter zal zijn dan van de huidige nummer twee Videoland. Videoland had in het derde kwartaal van dit jaar 760.000 abonnees en met 660.000 huishoudens voor Disney+ wordt het verschil kleiner. Netflix is in Nederland voorlopig marktleider, want de teller van deze dienst stond in het derde kwartaal op ruim 3,1 miljoen abonnees.
Onlangs werd ook bekend dat Disney+ geen R-Rated titels aan zijn aanbod gaat toevoegen. Dit zijn titels voor mensen die 16 jaar en ouder zijn. De superheldenfilm Deadpool en series als Family Guy komen dus niet naar Disney+.
Bekijk hier het aanbod van Disney+ vanaf de lancering en onze vergelijking tussen Netflix en Disney+.
Wat vind jij van Disney+ tot nu toe? Ga je de R-Rated titels missen? Laat het ons weten in de comments hieronder.
Plaats reactie
0 reacties