Samsung 2025? Maak nu kans op een Music Frame t.w.v. €449!

Lezersonderzoek 2020: dit vinden we belangrijk aan onze telefoon

Dimitry Vleugel
Dimitry Vleugel
2 januari 2021, 12:26
3 min leestijd
Lezersonderzoek 2020: dit vinden we belangrijk aan onze telefoon

Lees verder na de advertentie.

In het vorige artikel waarin we de resultaten van het lezersonderzoek bespraken, hebben we gezien dat Samsung nog steeds veruit het meest populaire merk is. Tijdens hetzelfde onderzoek hebben we ook aantal vragen gesteld over de belangrijkste functies waarover een telefoon moet beschikken. De uitkomst hiervan lees je in dit artikel.

Het ideale schermformaat

We hebben het al vaker aangehaald, toen er nog geen smartphones waren, was klein de norm. Met de komst van de smartphone werd groot de norm. Dat laatste is logisch omdat we ontzettend veel content bekijken op onze smartphone. Toen het 4G-netwerk werd geïntroduceerd schoot de ‘mediaconsumptie’ als een raket omhoog. En een serie kijkt nu eenmaal lekkerder op een groot scherm, maar wat is nu eigenlijk het ideale schermformaat?

Meer dan 67% van de lezers zegt dat het ideale schermformaat tussen de 5,8 inch en 6,6 inch waarbij 6,3 inch waarschijnlijk het meest verkozen formaat zal zijn. De onlangs gelanceerde Nokia 5.4 komt met een schermformaat van 6,39 inch en dat zou dan precies de ‘sweetspot’ moeten zijn.

Steeds meer smartphones beschikken niet meer over de mogelijkheid om het geheugen uit te breiden met een SD-kaart. Daarom is het zaak dat je als gebruiker een smartphone kiest met genoeg intern geheugen om bijvoorbeeld je foto’s op te slaan.

De uitslag van het onderzoek is duidelijk, iets meer dan 46% kiest voor een toestel waar 128 GB intern geheugen in zit. Natuurlijk zijn er oplossingen genoeg om je foto’s en video’s in de cloud op te slaan, toch zijn er nog genoeg mensen die dat niet doen. Het ligt aan hoeveel je gaat opslaan maar als je Google Foto’s gebruikt, dan bestaat de kans dat je de komende jaren moet gaan betalen voor deze dienst. Wil je niet betalen voor de opslag van je foto’s van honden, katten, baby’s en andere niet nader te specificeren onderwerpen? Dan zijn er ook goede alternatieven voor Google Foto’s.

Ben jij tevreden met je telefoon?

Als lezer van Androidworld laat je je goed informeren over je nog aan te kopen telefoon. Je leest de artikelen en pluist de reviews uit tot op de laatste letter en dan pas maak je een keuze. Was deze keuze de juiste?

Bijna de helft van de ondervraagden is zeer tevreden over het eigen toestel en dus over de keuze die ze gemaakt hebben. Slechts 10% van jullie zegt ontevreden of zeer ontevreden te zijn over zijn of haar keuze. Wat we niet gevraagd hebben is welke telefoon jullie gebruikten. Het zou interessant zijn om te weten of die 10% een toestel gebruikten uit de premium of de budget range zijn.

Een vraag die daaruit voortkomt: “Ben jij als gebruiker tevreden over het merk van je smartphone. Wanneer je straks een andere smartphone gaat uitkiezen zoek je dan een model bij het zelfde merk of ga je overstappen?”

De uitslag is best schokkend. Slechts 18% zegt zeker te weten dat ze bij hetzelfde merk blijven wanneer ze een nieuwe smartphone gaan kopen. Precies 70% twijfelt of maakt het niet uit wat voor merk het is. Dit moet een ‘wake up’ call zijn voor de smartphonefabrikanten. Merkbeleving is ontzettend belangrijk om gebruikers aan je te binden, mensen horen graag bij een club maar daar moet je wel wat voor doen. Dit overigens niet alleen de schuld van de merken zelf maar misschien wel nog meer de schuld van de consument.

Uit andere onderzoeken op Androidworld blijkt dat de prijs van je het toestel heel vaak de voornaamste reden om deze te kopen. Wij zijn kampioen in vergelijken en de goedkoopste winkel te vinden voor onze aankoop. Daar is op zich niks mis mee maar het veroorzaakt een race tussen de verschillende winkels om maar de goedkoopste te zijn. Daarnaast moet deze zelfde winkel ook binnen een dag leveren en het liefst tot 23.50 uur orders aannemen. Dan heb je nog de wet kopen op afstand waarmee elke consument een aantal weken bedenktijd krijgt. Ik vraag me af hoe lang dat nog goed gaat.

Op de hoogte blijven?

Volg Androidworld nu ook op WhatsApp

Download de nieuwe Androidworld-app!

Reacties

9

Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten

2 januari 2021, 23:10

Wat ik vooral belangrijk vind aan een telefoon, dat je ermee kan bellen. ???

2 januari 2021, 19:33

120 herz
6.2-6.4 inch
128 gb

2 januari 2021, 19:09

Jaren een Samsung ‘high-end’ toestel gehad maar nu dan toch een Xiaomi. Bevalt me erg goed, zéker voor die prijs! Je blijft, ook met een high-end-toestel, achter de feiten aan lopen. Het gaat snel.

2 januari 2021, 14:38

De poll waarbij gevraagd werd of je bij hetzelfde merk blijft, miste wat mij betreft een mogelijk antwoord: waarschijnlijk. Zeker als er vervolgens dit soort conclusies uit getrokken worden.
Persoonlijk heb ik “misschien” ingevuld omdat “ja” uitgaat van 100% zeker, terwijl ik bij het antwoorden van zo’n poll een zo eerlijk mogelijk antwoord wil geven, hierbij was misschien het dichtst bij de waarheid liggende antwoord omdat dit ook “waarschijnlijk” bevat. Het heeft echter niet het verschil tussen waarschijnlijk wel en ik neig naar nee aan.
Volgende keer beter.

2 januari 2021, 14:10

Ik ben zeker niet merktrouw. Ik kan helemaal fan zijn van een merk, maar als het merk er een potje van begint te máken dan stap ik ook net zo makkelijk weer over op een ander merk.
Poco is nu mijn derde favoriete merk in drie jaar tijd. En ik denk dat ik Poco fan ga blijven, want ik heb nog nooit zo’n goed toestel gehad voor een habbekrats. Dus ik wacht met smart op de Poco X4.?
Voor de rest is een 90 of 120hz scherm voor mij belangrijk en het liefst minimaal 6.7 inch of nog groter tot 7 inch. En het toestel moet natuurlijk wel een beetje snel zijn.

Het probleem is aleen dat als ik fan begin te worden van een merk, dat het merk niet veel later de afgrond in verdwijnt en een zinkend schip begint te worden. Dat is een beetje het probleem dat ik altijd heb.?

2 januari 2021, 14:02

Persoonlijk zou ik het enorm betreuren als mijn hardware boer er mee zou stoppen. Een refreshrate hoger of accuduur minder gaat bij mij de doorslag niet geven. Schermgrootte niet groter dan wat ik heb en tenminste 5 inch. De prijs is wel bepalend en die zal niet boven de 700 euro mogen liggen. Met gemak geef ik maar 400 euro uit als het apparaat het totaalplaatje grotendeels invult. Zo was is met wat hick ups heel tevreden over mijn Android Nokia 7+ waar ik niet eens € 200,- voor heb betaald. Ik zou nu voor de Google Pixel 4A gaan die in Duitsland nog een €300 kost. Met pijn in mijn hart liet ik de Pixel 4 aan mij voorbij gaan, omdat deze al ruim een jaar op de markt is.

2 januari 2021, 13:46

Soms word lastig gevallen over reclame van mobielen.
Ik heb niets met reclame ik haal mijn info van tech site.
Veel duidelijker dan de te mooie reclame. Gelukkig weet ik wat ik wil en meestal tevreden het blijft maar een mobiel.

2 januari 2021, 13:40

Waarom zou de 70% van de marktbeleving de schuld van de consument zijn..? Omdat wij misschien onze keuze op basis van functionaliteit maken ipv op basis van een merk (naam)..?

2 januari 2021, 13:40

Ik kijk er niet van op dat de merkentrouw onder AW lezers niet hoog is. Dat zijn vaak personen die alles met ontwikkelingen op het gebied van smartphones meer dan de gemiddelde smartphone eigenaar in de gaten houden. Waar 2 pixels meer of een accuduur van 3 minuten minder het verschil kunnen maken. Personen die weten welke investering past bij welke telefoon. In werkelijkheid is de gemiddelde bezitter van een Android telefoon wel degelijk heel merkentrouw.