Lezersonderzoek 2020: dit vinden we belangrijk aan onze telefoon

Lezersonderzoek 2020: dit vinden we belangrijk aan onze telefoon

In het vorige artikel waarin we de resultaten van het lezersonderzoek bespraken, hebben we gezien dat Samsung nog steeds veruit het meest populaire merk is. Tijdens hetzelfde onderzoek hebben we ook aantal vragen gesteld over de belangrijkste functies waarover een telefoon moet beschikken. De uitkomst hiervan lees je in dit artikel.

Het ideale schermformaat

We hebben het al vaker aangehaald, toen er nog geen smartphones waren, was klein de norm. Met de komst van de smartphone werd groot de norm. Dat laatste is logisch omdat we ontzettend veel content bekijken op onze smartphone. Toen het 4G-netwerk werd geïntroduceerd schoot de 'mediaconsumptie' als een raket omhoog. En een serie kijkt nu eenmaal lekkerder op een groot scherm, maar wat is nu eigenlijk het ideale schermformaat?

Lezersonderzoek 2020: dit vinden we belangrijk aan onze telefoon

Meer dan 67% van de lezers zegt dat het ideale schermformaat tussen de 5,8 inch en 6,6 inch waarbij 6,3 inch waarschijnlijk het meest verkozen formaat zal zijn. De onlangs gelanceerde Nokia 5.4 komt met een schermformaat van 6,39 inch en dat zou dan precies de 'sweetspot' moeten zijn.

Steeds meer smartphones beschikken niet meer over de mogelijkheid om het geheugen uit te breiden met een SD-kaart. Daarom is het zaak dat je als gebruiker een smartphone kiest met genoeg intern geheugen om bijvoorbeeld je foto's op te slaan.

Lezersonderzoek 2020: dit vinden we belangrijk aan onze telefoon

De uitslag van het onderzoek is duidelijk, iets meer dan 46% kiest voor een toestel waar 128 GB intern geheugen in zit. Natuurlijk zijn er oplossingen genoeg om je foto's en video's in de cloud op te slaan, toch zijn er nog genoeg mensen die dat niet doen. Het ligt aan hoeveel je gaat opslaan maar als je Google Foto's gebruikt, dan bestaat de kans dat je de komende jaren moet gaan betalen voor deze dienst. Wil je niet betalen voor de opslag van je foto's van honden, katten, baby's en andere niet nader te specificeren onderwerpen? Dan zijn er ook goede alternatieven voor Google Foto's.

Ben jij tevreden met je telefoon?

Als lezer van Androidworld laat je je goed informeren over je nog aan te kopen telefoon. Je leest de artikelen en pluist de reviews uit tot op de laatste letter en dan pas maak je een keuze. Was deze keuze de juiste?

Lezersonderzoek 2020: dit vinden we belangrijk aan onze telefoon

Bijna de helft van de ondervraagden is zeer tevreden over het eigen toestel en dus over de keuze die ze gemaakt hebben. Slechts 10% van jullie zegt ontevreden of zeer ontevreden te zijn over zijn of haar keuze. Wat we niet gevraagd hebben is welke telefoon jullie gebruikten. Het zou interessant zijn om te weten of die 10% een toestel gebruikten uit de premium of de budget range zijn.

Een vraag die daaruit voortkomt: “Ben jij als gebruiker tevreden over het merk van je smartphone. Wanneer je straks een andere smartphone gaat uitkiezen zoek je dan een model bij het zelfde merk of ga je overstappen?”

Lezersonderzoek 2020: dit vinden we belangrijk aan onze telefoon

De uitslag is best schokkend. Slechts 18% zegt zeker te weten dat ze bij hetzelfde merk blijven wanneer ze een nieuwe smartphone gaan kopen. Precies 70% twijfelt of maakt het niet uit wat voor merk het is. Dit moet een 'wake up' call zijn voor de smartphonefabrikanten. Merkbeleving is ontzettend belangrijk om gebruikers aan je te binden, mensen horen graag bij een club maar daar moet je wel wat voor doen. Dit overigens niet alleen de schuld van de merken zelf maar misschien wel nog meer de schuld van de consument.

Uit andere onderzoeken op Androidworld blijkt dat de prijs van je het toestel heel vaak de voornaamste reden om deze te kopen. Wij zijn kampioen in vergelijken en de goedkoopste winkel te vinden voor onze aankoop. Daar is op zich niks mis mee maar het veroorzaakt een race tussen de verschillende winkels om maar de goedkoopste te zijn. Daarnaast moet deze zelfde winkel ook binnen een dag leveren en het liefst tot 23.50 uur orders aannemen. Dan heb je nog de wet kopen op afstand waarmee elke consument een aantal weken bedenktijd krijgt. Ik vraag me af hoe lang dat nog goed gaat.

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties