Waarom sponsort Google dit Formule 1-team?

Waarom sponsort Google dit Formule 1-team?

De Formule 1-fans onder ons hadden het misschien al gezien. Op de McLaren, één van de raceteams, is sinds het begin van dit seizoen het logo van Android te vinden. De nog oplettendere kijker zag ook iets bijzonders aan de banden van de auto, deze hebben namelijk de kleuren van Google Chrome meegekregen. Maar waarom sponsort Google dit Formule 1-team? En wat gaat het Google kosten? In dit artikel duiken we er iets dieper op in.

Korte achtergrond

Voor degene die niet helemaal bekend zijn met de Formule 1 even een (hele) korte uitleg. In het huidige Formule 1-kampioenschap, de koningsklasse in de autosport, strijden tien teams met elk twee coureurs om het wereldkampioenschap. Welke weer bestaat uit 23 races in elk een ander land of gedeelte van een land.

De Formule 1 staat echter niet alleen voor racen, maar vooral om de techniek die hierbij komt kijken. Er is een continue strijd gaande tussen teams welke allemaal de snelste auto willen maken. Er wordt dan ook enorm veel energie gestoken in het (technisch) doorontwikkelen van de auto’s. En voor dit alles (races, onderdelen, nieuwe technische snufjes) is geld nodig, heel veel geld. En voor dit geld vertrouwen de Formule 1-teams voor een groot gedeelte op sponsoren, waar Google er nu dus een van is. Zij zijn vanaf dit seizoen te zien op de auto van McLaren Formula 1 Team. Maar waarom doet Google dit? Waarom sponsoren ze het McLaren team? Wat gaat het Google kosten? En wat ‘wint’ McLaren er precies mee?

Het Android- en Google Chrome-logo prominent zichtbaar op de McLaren. Beeld: McLaren Formula 1 Team

Waarom sponsort Google een raceteam?

Een bedrijf als Google wil een Formule 1-team sponsoren omdat het, naast naamsbekendheid, onder andere zorgt voor opwinding rondom het merk. Zoals al eerder genoemd is de Formule 1 de koningsklasse van de autosport waarin de coureurs in de Formule 1-auto’s soms met wel 350 km/u door een circuit razen. Daarnaast zit de Formule 1 bordenvol technische innovaties en hierin delen Google en McLaren dus enkele waarden. Google zegt hier dan ook het volgende over: "McLaren Racing vertegenwoordigt het allerbeste van wat mogelijk is op een racecircuit op het gebied van prestaties en duurzaamheid. Dat zijn waarden die we bij Google delen. We brengen meer innovatie naar platforms, zoals Android en Chrome, en verbinden ze naadloos met andere Google services om de racedagprestaties van McLaren te optimaliseren''

McLaren gaat de techniek van Google vervolgens integreren in al zijn activiteiten en zal onder andere Google-producten- en diensten gaan gebruiken. Zo geeft het team aan dat ze ‘’gedurende het F1-seizoen McLaren 5G-compatibele Android-apparaten en een Chrome-browser gaat gebruiken om snellere implementatie, snelheid en realtime verbindingen mogelijk te maken om de prestaties op het circuit naar een hoger niveau te tillen.’’ McLaren is overigens al eerder samenwerkingen aangegaan met techfabrikanten. In 2019 werkte het bijvoorbeeld samen met OnePlus aan de OnePlus 7T Pro McLaren-edition.

Lees ook

Waarom precies McLaren?

Google heeft, naast eerder genoemde redenen, waarschijnlijk voor McLaren gekozen omdat het op dit moment het populairste Formule 1-team onder de fans is. Dit blijkt uit een onderzoek uitgevoerd in opdracht van Formula 1 and Motorsport Network. Daarbij heeft het team twee populaire, snelle, spontane, jonge, moderne én voor veel mensen grappige coureurs. Hiermee spreekt Google dus een jong en modern publiek aan, waaraan zij hun producten en/of diensten goed kunnen promoten. Daarnaast is McLaren een van de oudste, en als je verder naar de geschiedenis kijkt, een van de beste teams ooit. Zo zijn bekende coureurs als Lewis Hamilton, Ayrton Senna en Alain Prost allemaal wereldkampioen geworden in een McLaren.

Lees ook

Wat is het kostenplaatje voor Google?

Google is een zogeheten ‘Main Sponor’ van het McLaren F1-team. Ze staan prominent op de auto van McLaren en betalen hiervoor een aanzienlijk bedrag. Vaak is het niet bekend wat sponsoren betalen om hun naam op een Formule 1-auto te krijgen. En ook in het geval van Google is het niet precies bekend, maar we kunnen wel een schatting maken. Zo zijn er verschillende niveaus van F1-sponsoring. En hierin zijn, even kort gezegd, twee belangrijke regels.

  • Des te beter en bekender een team, des te hoger het bedrag
  • Hoe prominenter de sponsor aanwezig is op de auto, hoe hoger het bedrag dat zij moeten betalen

We nemen even een voorbeeld: een titelsponsor van Williams Racing, een van de slechtste teams, betaalde ‘slechts’ 30 miljoen per jaar om titelsponsor van het team te mogen zijn. Petronas, titelsponsor van één van de beste teams Mercedes, betaalt daarentegen ongeveer drie keer zoveel. McLaren is echter geen topteam, eerder middenklasse, en Google is geen titelsponsor. Maar het Android- en Google Chrome-logo zijn wel prominent aanwezig op de motorkap en op de wieldoppen van het team. Ook staan de logo’s op de helmen en racepakken van de coureurs. Naar schatting betaalt Google hiervoor dus tientallen miljoenen.

Ben jij Formule 1-fan en juich je dit jaar, door Google, iets meer voor McLaren? Laat het weten in de comments onder dit artikel.

Headerafbeelding: Android-logo op Formule 1-wagen (Afbeelding: McLaren Racing)

Lees meer over:
Sport Racen

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties