Opinie: Nokia, het is tijd om een andere richting uit te gaan

Opinie: Nokia, het is tijd om een andere richting uit te gaan

Nokia maakte tijdens MWC 2017 zijn terugkeer op de smartphonemark. Nadat HMD Global de telefoondivisie overnam, werden Nokia-telefoons voor het eerst met Android geleverd. In vier jaar tijd probeerde het bedrijf zich – met buitengewoon goede software-ondersteuning – uit te laten groeien tot een grote smartphonespeler. Groot succes bleef echter uit. Waarom?

Succesverhaal van Nokia Mobile

Nokia kon in de beginjaren van de mobiele telefonie – in elk geval in Europa – rekenen op een grote schare fans. Toen de dumbphones plaats moesten maken voor wat we nu kennen als de allereerste smartphones, begon Nokia's strategie langzaamaan af te brokkelen. Het merk zag geen toekomst in technologieën die later onze levens over zouden nemen – zoals aanraakgevoelige schermen. Pas op het moment dat Microsoft in beeld kwam en het bedrijf overnam, werkte Nokia toe naar telefoons die konden concurreren met de LG's en HTC's van die tijd.

Opinie: Nokia, het is tijd om een andere richting uit te gaan

In het begin probeerde Nokia het nog met Symbian OS. Een groot succes mocht het niet worden met de Nokia X7. Toen Microsoft ‘Nokia Mobile’ overnam van het Finse moederbedrijf voorzag Microsoft de telefoons voortaan van zijn eigen Windows Phone-besturingssysteem. Ook dit mocht niet baten – het relatief kleine marktaandeel van Microsofts’ mobiele besturingssysteem zorgde ervoor dat Nokia nooit een grote naam mocht worden in de smartphone-industrie.

Dat het besturingssysteem nauwelijks marktaandeel kon winnen had enerzijds te maken met hoe de smartphonemarkt werd verdeeld tussen Android, BlackBerry en Apple – besturingssystemen die met de kracht van voorlopende technologieën en een groot en bereikbaar aanbod aan telefoons over ‘de finish’ werden gesleept. Nadat duidelijk werd dat de overstap van Symbian naar Windows Phone het bedrijf niet veel goeds had gedaan, besloot Microsoft dat het bedrijf verkocht moest worden. Op het einde van 2016 werd de verkoop afgerond en werd HMD Global eigenaar van de licentie en daarmee de exclusieve rechten om Nokia-telefoons te fabriceren.

Wildgroei aan modellen

Onder leiding van Chief Product Officer (CPO) Juho Servikas begon HMD Global aan zijn reis om het smartphonemerk nieuw leven in te blazen. Hiervoor hield het een strategie aan dat begon met een reeks aan oude Nokia-modellen die nieuw leven in werden geblazen – zoals met de iconische 3310. Tijdens MWC 2017 lanceerde het bedrijf, naast de Nokia 3310, zijn eerste smartphones: de Nokia 5 en Nokia 6. Beide toestellen zouden plaatsnemen in het midrangesegment. Nokia probeerde zich met deze telefoons te onderscheiden op het vlak van software-updates en een betaalbare prijs.

Tot zover geen problemen, en even leek het erop dat HMD een succesverhaal in handen had. Door zich te richten op een schone versie van Android, vlotte updates en een design dat je niet in het midrangesegment zou verwachten, wist Nokia zich te onderscheiden. In de jaren die volgde werd het productaanbod echter door de war geschopt. Daarnaast voerde Nokia belangrijke trends te laat, of zelfs helemaal niet, door op zijn telefoons.

Opinie: Nokia, het is tijd om een andere richting uit te gaan

Het probleem begint bij de modelnamen. Op het begin was het makkelijk om te zien welke telefoons je zou moeten nemen om een krachtiger model te krijgen – de Nokia 6 was immers krachtiger dan Nokia's 5, en de Nokia 7 Plus was weer krachtiger dan de Nokia 6. Het verwarrende onderdeel kwam pas op het moment dat Nokia de 7.1 uitbracht. Men verwachtte dat het toestel krachtiger zou zijn dan de 7 Plus, maar in de praktijk bleek het juist een achteruitgang. Voor een échte opvolger van de Nokia 7 Plus moest men juist de 8.1 bekijken. Om het nog iets verwarrender te maken: de Nokia 8.1 was op zijn beurt weer minder krachtig dan de high-end Nokia 8.

Nokia besloot daaropvolgend in 2019 dat het zijn productgamma moest omgooien. HMD gaf aan de Plus-modellen uit te zwaaien en meer eenheid te brengen in het gamma. Hoewel Nokia het productgamma duidelijker heeft ingericht, blijft het door de kleine prijsverschillen lastig om door de bomen het bos te zien. De introductie van de X-reeks en de onregelmatige lanceringsmomenten van nieuwe telefoons, draagt zeker niet bij aan het overzicht in het productgamma.

Flinke “advertentieranden”

Naast het verwarrende productaanbod – dat zeker geen pré is voor consumenten die een telefoon in het immense productaanbod zoeken – bleef Nokia lang achter op trends die op steeds meer telefoons zichtbaar werden. Neem bijvoorbeeld kleine(re) schermranden. Nokia lijkt zich daar niks van aan te trekken en plaatste recent nog groot het Nokia-logo in een rand onderop de X20 en X10. Tot een paar jaar geleden was het gemeengoed om het logo voorop de telefoon te hebben. In 2021 is de tijd gekomen om definitief afscheid te nemen van de reclamerand.

Opinie: Nokia, het is tijd om een andere richting uit te gaan

Naast designinnovaties, sloeg Nokia de plank mis op het gebied van specificaties. Zo introduceerde het Scandinavische bedrijf eind 2019 de Nokia 8.3 5G – een telefoon met een adviesprijs van 649 euro – met een Snapdragon 765G-chipset. Voor hetzelfde geld kon je op dat moment terecht bij Samsung (S20 FE) en OnePlus (8T) voor een Snapdragon 865-chipset. Beide toestellen zijn verder voorzien van een 120 Hz AMOLED-scherm, terwijl de 8.3 5G bleef hangen op een 60 Hz LCD-scherm.

Iets recenter maakte Nokia wederom dezelfde fout op het gebied van de gekozen chipset. Voor zijn nieuwste X-serie telefoons, de X10 en X20, gebruikt het de Snapdragon 480-chipset, terwijl veel telefoons op dit prijspunt de krachtigere Snapdragon 690 of de Snapdragon 750G gebruiken. Er zullen wellicht redenen zijn om de Snapdragon 480 in te willen zetten, maar gezien de felle concurrentie zal Nokia een sterkte ommezwaai moeten maken om te kunnen concurreren op het gebied van prestaties.

Geen high-end telefoons

HMD Global bracht sinds 2017 een tweetal high-end telefoons op de markt, de Nokia 8 en de Nokia 9 PureView. Voor de Nokia 8 gold dat hij op de markt kwam op het moment dat Samsung en LG de strijd om het langste beeldscherm hadden losgebarsten. In tegenstelling tot de toestellen van deze fabrikanten, moest Nokia's ontwerp het stellen met flinke schermranden en een, voor dat moment, reguliere 16:9-beeldverhouding. Ondanks de indrukwekkende helderheid van het LCD-scherm en de rappe Snapdragon 835 aan boord van de Nokia 8, mocht het geen groot succes worden.

Nokia's tweede high-end telefoon, de 9 PureView, kwam pas twee jaar later op de markt en zou de consument veroveren met zijn superieure cameraopstelling. Het ‘verrassende’ ontwerp kon echter niet op al te veel gejuich rekenen en de camera's bleken later ook niet de beloofde prestaties af te leveren. Ook bleef het toestel uit handen van reviewers – Androidworld kreeg geen exemplaar van de 9 PureView aangeboden. Met slechts een handvol aan gepubliceerde reviews en marketing die ook niet erg van de grond kwam, werd zonder al te veel fanfare afscheid genomen van het toestel.

Opinie: Nokia, het is tijd om een andere richting uit te gaan

Of Nokia van plan is om in de toekomst een high-end telefoon uit te brengen, is nog onbekend. Een golf van geruchten sprak eerder over de komst van de Nokia 9.3 PureView. Mocht hij niet komen en dit een definitief vaarwel zijn van high-end telefoons, dan is dat voor HMD een flink verlies zijn voor het aan de man brengen van zijn Nokia-telefoons. Succesvolle(re) fabrikanten gebruiken meestal de high-end telefoons als springplank om zijn midrange-telefoons te promoten. Huawei was daar in het verleden altijd een goed voorbeeld van. Zo bestond zijn ‘P30’-serie uit de duurste P30 Pro, maar zou het in de verkopen, als er grote aantallen verscheept moeten worden, altijd gaan om de goedkopere P30 en P30 Lite.

Als men zou zien wat Nokia te bieden heeft in het high-end segment, dan willen ze zich daar wellicht mee identificeren en gaan ze op zoek naar een toestel van hetzelfde bedrijf. Uiteraard kan dit er ook toe leiden dat ze wel het high-end toestel aanschaffen – telefoons waar ‘normaliter’ meer marge op zit. Hoewel het mij niet bekend is hoe de financiële situatie van Nokia in elkaar steekt, zou het voor Nokia zeker geen vreemde keuze zijn om de pot extra te spekken door telefoons uit te brengen die een hogere marge opleveren. Telefoons die Nokia voornamelijk verkoopt, in het midrangesegment, hebben een relatief lage marge en leveren dus ook – onder de streep – weinig op voor HMD.

Focus op software-updates

Een laatste punt waar Nokia zijn strategie op kan herzien, is zijn belofte. Met andere woorden, wat maakt dat men een telefoon van Nokia zou kopen tegenover vergelijkbare telefoons. HMD lijkt vast te willen houden aan de software-updates en zijn schone Android-ervaring, maar heeft daarmee te weinig klanten die actief op zoek zijn naar een telefoon. Daarnaast kan men voor ‘schone software’ tegenwoordig ook bij onder andere OnePlus en Google terecht, en vormen snelle software-updates de motor van Samsungs Android-strategie. Nokia kan zich op het vlak van software daardoor onvoldoende onderscheiden.

Kijken we naar de hardware dan lopen we, zoals eerder vastgesteld, tegen keuzes aan die ‘lastig te verantwoorden’ zijn tegenover prijsbewuste consumenten. Het is dan eigenlijk nog de vraag of de keuze om een Nokia-telefoon gerelateerd is aan de software of hardware, of dat de kopers van een Nokia-telefoon simpelweg een telefoon nodig hebben en het eerste (zichtbare) toestel uit digitale schappen pakken. Ontwerp speelt uiteraard nog wel een rol, maar de kans is klein dat men actief kiest voor een flink Nokia-logo onderaan het scherm. Tenzij ze fan zijn van Nokia, uiteraard.

Opinie: Nokia, het is tijd om een andere richting uit te gaan

Dat maakt eigenlijk ook wel voor het eindpleidooi. Nokia heeft zich de afgelopen jaren misschien wel te strikt gericht op zijn software en software-updates, en erop vertrouwd dat de Nokia-merknaam in de praktijk vanzelf de marketing verzorgt. Dat is uiteraard niet het geval, en dat bleek ook wel nadat begin dit jaar bekend werd dat HMD Global wereldwijd een 15de plaats inneemt in het smartphone-speelveld. Of Nokia het tij nog weet te keren is lastig om te zeggen. Het bedrijf wordt intussen van alle kanten aangevallen door goedkopere Chinese telefoons.

Toekomstbeeld HMD Global

Hoe ziet een mogelijke toekomst van HMD Global eruit? Niemand die het met zekerheid kan zeggen. Nokia zal zich de komende jaren moeten bewijzen door zich te onderscheiden van de concurrentie – bijvoorbeeld door Xiaomi achterna te gaan en sterke specificaties voor een lagere prijs te verkopen. Het Finse bedrijf zou eveneens kunnen kiezen voor een sterkere marketingstrategie. Dat LG recent het loodje legde, kwam onder andere door de beperkte marketingactiviteiten. Voor Nokia lijkt het proces vergelijkbaar te verlopen. Laten we hopen dat HMD het tij nog vroegtijdig weet te keren en een einde van Nokia Mobile niet nogmaals nodig is.

Wat vind jij van de wijze waarop HMD Global omspringt met Nokia? Wat zou jij graag zien van Nokia? Laat het zeker weten in de reacties onderaan het artikel.

Lees meer over:
Nokia Opinie

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Opgelet: deze WhatsApp-fraude toont "nieuw beveiligingsprotocol"

In een nieuwe frauduleuze e-mail worden WhatsApp-gebruikers verzocht om zich te identificeren voor een zogezegd "beveiligings...

Google Assistent Driving Mode heet Rijstand in Nederland, breder beschikbaar

Vanochtend kon je nieuwe beelden van de Google Assistent Driving Mode op Androidworld bekijken. Inmiddels is de vervanger van...

Google Foto's krijgt Material You-design: zo ziet het eruit

Material You vormt Googles nieuwe uiterlijk voor Android-applicaties. Alle apps krijgen rondere vormen in de interface en de...

LOQED Touch Smart Lock: een jaar later en veel nieuwe functies verder

Het Nederlandse LOQED lanceerde begin 2020 zijn slimme slot dat je huissleutels overbodig maakt. In dit artikel geef ik uitl...

Samsung Galaxy Buds 2 review: ze komen op de tweede plaats

Een nieuwe generatie draadloze Samsung-oortjes staat klaar. De Galaxy Buds 2 komen met active noise cancelling (ANC), en Sams...

Podcasts beluisteren met Google Podcasts, alles wat je moet weten

Met Google Podcasts kun je podcasts vinden en beluisteren. In dit artikel leer je alles over deze handige app van Google.Met...

Xiaomi Mi Band 6-variant met betaling via NFC komt naar Europa

Xiaomi komt met een nieuwe versie van zijn Mi band 6 die contactloos betalen met de fitnesstracker mogelijk maakt. De Mi Band...

Entertainment-week: Games in de aanbieding

Onze zustersite IGN Benelux heeft een overzicht gemaakt van games die deze week in de aanbieding. Aangezien de themaweek in h...

Fitbit Sense en Versa 3 krijgen in VS ondersteuning voor snurkdetectie

Fitbit voegt snurk- en geluiddetectie toe als optie op de Sense en de Versa 3-smartwatches. De functie die gebruikt maakt van...

Telegram chatinstellingen: de belangrijkste functies uitgelegd

Androidworld-lezer Tom is Telegram-expert en legt eens in de zoveel tijd uit waarom Telegram zo handig is. In dit artikel leg...

Lees meer

Net binnen

Podcasts beluisteren met Google Podcasts, alles wat je moet weten

Met Google Podcasts kun je podcasts vinden en beluisteren. In dit artikel leer je alles over deze handige app van Google.Met...

Telegram chatinstellingen: de belangrijkste functies uitgelegd

Androidworld-lezer Tom is Telegram-expert en legt eens in de zoveel tijd uit waarom Telegram zo handig is. In dit artikel leg...

Xiaomi Mi Band 6-variant met betaling via NFC komt naar Europa

Xiaomi komt met een nieuwe versie van zijn Mi band 6 die contactloos betalen met de fitnesstracker mogelijk maakt. De Mi Band...

LOQED Touch Smart Lock: een jaar later en veel nieuwe functies verder

Het Nederlandse LOQED lanceerde begin 2020 zijn slimme slot dat je huissleutels overbodig maakt. In dit artikel geef ik uitl...

Opgelet: deze WhatsApp-fraude toont "nieuw beveiligingsprotocol"

In een nieuwe frauduleuze e-mail worden WhatsApp-gebruikers verzocht om zich te identificeren voor een zogezegd "beveiligings...

Lees meer