Lezersonderzoek 2020: de winnaars en verliezers onder de merken

Lezersonderzoek 2020: de winnaars en verliezers onder de merken

Op Androidworld houden we regelmatig onderzoeken. Dat doen we in het lezersonderzoek en tijdens de AW Adventskalender. Zo krijgen we een beeld van wat er leeft in onze community en welke apparaten ze gebruiken. Ontdek de merken van smartphones die onze website het voorbije jaar het meeste hebben bezocht.

AW-lezersonderzoek

Het lezersonderzoek en de AW Adventskalender voeren we al sinds 2017 uit. Gemiddeld krijgen we 2500 reacties op een vraag en daarmee krijgen we een relevante uitslag die representatief is voor het websitebezoek op Androidworld. De cijfers die je hieronder ziet, zijn niet relevant voor de hele markt omdat Androidworld automatisch een bepaalde doelgroep van lezers trekt. Je kunt je bijvoorbeeld voorstellen dat een beautyblog een heel andere uitslag zal genereren dan een techsite.

Een van de belangrijkste vragen die we elk jaar stellen is: "Welk merk smartphone gebruik je?' Dit geeft ons een goed idee wat de verdeling onder de merken is wanneer het aankomt op onze bezoekers. In de onderstaande grafiek hebben we de aandelen van de afgelopen drie jaar onder elkaar gezet (gem. n=2500).

Marktaandeel verschuift

Lezersonderzoek 2020: de winnaars en verliezers onder de merken

*=alleen uitgevraagd in 2018, --= niet actief in deze jaren, toestellen met een aandeel lager dan 0,5% zijn niet genoemd tenzij er een groei was.

Het zal geen verrassing zijn dat Samsung nog steeds door de meerderheid van de bezoekers gebruikt wordt. Dit aandeel is sinds 2018 zelfs nog met 2,7 % gestegen. OnePlus heeft al sinds jaren een heel groot aandeel op onze website. Toch hebben ze sinds 2018 een procent verloren, maar nog steeds zien we een respectabel aandeel van 10%. De daling zou kunnen komen door de hogere prijzen van de OnePlus-vlaggenschepen en concurrentie van bijvoorbeeld Xiaomi dat ook toestellen met sterke specificaties heeft voor een toegankelijke prijs.

Het is pijnlijk om te zien dat Huawei in 2019 nog 11% aandeel onder onze bezoekers had en binnen een jaar een duik van 3,2% heeft gemaakt. Pijnlijk omdat het niets te maken heeft met de kwaliteit van de toestellen, maar alles met de gevolgen van het conflict met de Verenigde Staten. Xiaomi daarentegen is aan een flinke opmars bezig, want in 2018 bedroeg het aandeel nog 2,7% en dat is in twee jaar doorgeschoten naar 6,3%. Dat is meer dan een verdubbeling, en Xiaomi's groei op wereldschaal is ook duidelijk.

Lezersonderzoek 2020: de winnaars en verliezers onder de merken

OPPO is net iets langer op de Nederlandse markt dan Xiaomi en groeit gestaag met een lager gemiddelde per jaar. Het lijkt wel dat OPPO meer inzet op merkbekendheid gezien de outdoor-reclame en het partnership met The Voice of Holland.

Verliezers

Niet alleen Huawei krijgt een daling te verwerken, want er zijn meer verliezers. Zo zien we Sony met 2,4% dalen en ook LG daalt verder in aandeel met een kleine 0,5%. Daarnaast vragen ook de cijfers van Nokia vragen om aandacht. Sinds de introductie van het nieuwe Nokia door HMD waren heel veel lezers razend enthousiast, vooral door de toegankelijke Android One-software die op de toestellen draait. Toch zien we in 2020 een daling van 1,8% en we vragen ons af waar dat door komt?

De nieuwe merken Poco en Realme doen het naar verwachting goed. Deze merken bieden veel voor heel weinig en dat vinden Hollanders altijd aantrekkelijk.

Lezersonderzoek 2020: de winnaars en verliezers onder de merken

Conclusie

Een belangrijk verschil met de meeste onderzoeken naar het marktaandeel van smartphonemerken is dat wij gegevens ontvangen van actieve toestellen die onze website bezoeken. Heel vaak wordt er in onderzoeken alleen gekeken naar de verkoopcijfers en de onderlinge machtsverhouding tussen fabrikanten. Helaas hebben wij geen inzicht in de daadwerkelijke marktaandelen van de merken in Nederland.

Veranderingen in aandeel die in dit onderzoek te zien zijn, verlopen wat minder traag dan bij recente verkopen. Anderzijds geeft dit overzicht wel een goed beeld van de huidige machtsverhouding. Het is ook interessant om te zien dat dezelfde trends die we zijn bij de verkoopcijfers van telefoons in 2020, toch ook binnensluipen in dit onderzoek.

Wat vind jij van de machtsverschuivingen? Had je deze cijfers verwacht of ben je misschien verbaasd over bepaalde cijfers? Laat het ons weten in de reacties onderaan dit artikel.

Lees meer over:
AW Onderzoekt

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties