Hoe werken streamingdiensten: 3 dingen die je moet weten

Hoe werken streamingdiensten: 3 dingen die je moet weten

Sebastien Marien

door Sebastien Marien

Laatst geüpdatet

Meer dan de helft van de Nederlanders is wel geabonneerd op een streamingdienst als Netflix, Disney+ of Amazon Prime Video. Maar hoe werkt het eigenlijk? We bespreken hoe streamingdiensten aan hun content komen, maar ook de werking van het streamen en hoe ze geld verdienen.

Streamingdiensten

51 procent van de Nederlanders is geabonneerd op minstens één streamingdienst, dat blijkt uit een onderzoek van Telecompaper waar Androidworld over schreef. In Nederland is Netflix veruit de belangrijkste streamingdienst. Al slagen het nieuwe Viaplay en HBO Max er wel in om de populairste diensten in ons land uit te dagen, dat blijkt uit onderzoek van GFK. Ook op wereldschaal wankelt de positie van Netflix, want in 2022 verloor het bedrijf abonnees en dat voor het eerst in 10 jaar.

1. Content verzamelen

Om als streamingdienst te functioneren is er natuurlijk als eerste content nodig. Een bedrijf als Netflix is oorspronkelijk begonnen met het kopen van licenties om films en series te mogen tonen, omdat dat op grotere schaal goedkoper is dan eigen content produceren. Streambedrijven onderhandelen daarvoor rechtstreeks met uitgevers en de voorwaarden van zo'n licentieovereenkomst kunnen sterk variëren.

Soms kan een film of serie al dan niet exclusief voor een bepaalde periode aangeboden worden, en in bepaalde gevallen moet de streamingdienst daarna terug aan tafel om een nieuwe termijn te onderhandelen, dat weet iPleaders. In nog andere omstandigheden blijft een serie of film alleen op de streamingdienst als het een minimum aantal keer bekeken wordt. Blijkt de show onsuccesvol, dan stopt de streamingdienst ook met ze aan te bieden.

HBO Max kwam op 8 maart in Nederland beschikbaar

HBO Max kwam op 8 maart in Nederland beschikbaar

Een streamingdienst zoals Disney+ zet al vanaf het begin sterk in op eigen content. Series en films van Marvel, Star Wars en Pixar staan vooral in de schijnwerpers, en Disney+ volgde op dat vlak een omgekeerd traject in vergelijking met Netflix. Pas na de lancering ven de dienst besloot Disney+ om zijn content stevig uit te breiden met de extra content van 'Star'.

2. Zo werkt het streamen

En dan komen we bij de technologische kant. Elke streamingdienst maakt gebruik van een serverinfrastructuur. Zowel Disney+ als Amazon Prime Video, HBO Max en Netflix maken gebruik van de Amazon Web Services (AWS)-infrastructuur. Ze gebruiken servers wereldwijd waar de content staat opgeslagen. Elke film of aflevering van een serie is in verschillende resoluties en formaten beschikbaar, aangepast aan verschillende abonnementen en apparaten om op af te spelen.

Alle streamingdiensten maken verder gebruik van een zogenaamd Content Delivery Network (CDN) om het streamen vlot te laten verlopen. Het zorgt ervoor dat je bij het kijken van een HBO Max-serie niet hoeft te verbinden met een verre server in de VS. De content wordt verdeeld over servers wereldwijd en jouw Netflix-app verbindt dus met de dichtstbijzijnde om de beste prestaties mogelijk te maken. CDN's worden ook gebruikt door alle websites waaronder Facebook, Twitter en Google; dat weet Cloudflare, een grote wereldwijde speler die internetdiensten aanbiedt.

De kwaliteit van je eigen internetverbinding thuis speelt ook een belangrijke rol, want zelfs al heb het je recht om content in 4K te zien, dan zullen streamingdiensten toch voor een lagere resolutie kiezen als je internetverbinding niet stabiel is. Als je begint te streamen wordt in feite het beginstuk van een film of serie gedownload en onmiddellijk afgespeeld. De rest wordt later gedownload naarmate je verder kijkt.

Gerelateerde artikelen

Open Connect

Netflix heeft films en series streamen eigenhandig tot een succes gemaakt en het lanceerde door de jaren heen ook geheel eigen strategie voor zijn CDN. Netflix werkt met providers wereldwijd - ook in België en Nederland - samen om nog snellere streamprestaties mogelijk te maken met de hulp van mini-servers. 'Open Connect' zo noemt Netflix het zelf. Die kleine servers worden aan providers bezorgd en ze worden bij de eigen servers van de provider geïnstalleerd. Zo wordt de netwerkvertraging bij het streamen nog meer beperkt. Op Open Connect staat wel alleen de populairste content van Netflix opgeslagen. Je kan dus merken dat het vierde seizoen van Stranger Things sneller afspeelt dan een minder bekende serie.

Die aanpak van Netflix brengt ook voordelen voor de internetaanbieders. Enerzijds zijn klanten meer tevreden van hun internetervaring, maar Open Connect zorgt ervoor dat hun netwerk minder wordt belast. Dat is voordelig als je weet dat videostreaming met grote voorsprong het grootste aandeel heeft in wereldwijde internetverkeer. Dat kan je onder meer zien in deze cijfers van Statista.

Alle locaties waar Open Connect actief is

Alle locaties waar Open Connect actief is

3. Het verdienmodel onder druk

Dit is het aspect dat de laatste maanden steeds meer onder druk komt te staan. Naarmate de lineaire televisie - ofwel het kijken naar wat er op antenne is - steeds meer terrein verliest op streamingdiensten, neemt ook de onderlinge concurrentie toe. Netflix verliest marktaandeel door de opkomst van Disney+, HBO Max, Amazon Prime Video en lokale aanbieders wereldwijd. Om zijn toekomst veilig te stellen investeert het in meer content of andere zaken zoals games. Als gevolg moeten ook de prijzen de hoogte in.

Reclame als oplossing?

Een voordeel waar de meeste streamingdiensten al van bij het begin mee uitpakken is dat ze reclamevrij zijn, maar dat beeld gaat de komende tijd veranderen. Netflix verliest voor het eerst in 10 jaar abonnees en hoopt onder meer het tij te keren door een goedkoper abonnement met reclame aan te bieden aan consumenten. Adverteerders moeten zo in feite het deel van het abonnementsgeld betalen dat de prijsbewuste consument niet wil betalen. Netflix werkt voor die advertenties samen met Microsoft. Disney+ zal bovendie volgen en in de Verenigde Staten is HBO Max al in een formule met reclame beschikbaar.

Volgens een recent onderzoek van SurveyMonkey waar Androidworld over schreef overweegt 61% van mensen met inkomens tot 20.000 euro per jaar om hun Netflix-abonnement te stoppen of te pauzeren, vergeleken met 47% van mensen die meer verdienen. 46% zou dan ook graag overstappen naar een goedkopere formule met reclame. Vooral onder millennials (58%) is zo'n alternatief populair.

Op welke streamingdiensten ben jij geabonneerd? Ben jij te vinden voor een goedkoper abonnement met advertenties? Laat het ons weten in de reacties.

De populairste artikelen over streamingdiensten
Een telefoon met Disney+

Een telefoon met Disney+

0 reacties

Achtergrond

Dit vind je misschien ook leuk