Google Pixel 6: een slimme marketingzet die goed kan uitpakken

Google Pixel 6: een slimme marketingzet die goed kan uitpakken

Nooit eerder heeft de komst van een Pixel-toestel me echt maanden aan een stuk in spanning doen uitkijken naar het nieuwe product. En dat terwijl nog nooit eerder zoveel info al op voorhand naar buiten is gebracht. De Pixel 6 heeft zoveel meer potentieel dan zijn voorgangers en dit is waarom.

Ongeziene marketingzet

De hele smartphone-industrie en nieuwsredacties zetten grote ogen op toen Google op een doordeweekse donderdag in augustus plots een heleboel informatie naar buiten bracht over de Pixel 6-reeks. Waarom doet Google dit? "Willen ze dan echt alle spanning breken voor de echte lancering komt", ging bij velen door het hoofd.

Het leek ook wel op een knipoog naar alle voorgaande lanceringen, want traditioneel wordt bij Google-telefoons als bij geen ander informatie gelekt door geruchtenverspreiders. Een Thaise of Russische Youtuber kreeg altijd wel maanden voor de lancering een Pixel-exemplaar in handen. Je kon erop bouwen, net zoals elke nieuwe paus een oude man is die in God gelooft.

Google erkent dat goede hardware een ding is

Nu, drie maanden later, begrijp ik meer dan ooit waarom Google voor deze gedurfde strategie heeft gekozen. Ik heb nooit meer uitgekeken naar een Pixel-lancering dan bij de Pixel 6 en de Pixel 6 Pro. De beste smartphones zijn in feite een bijna perfecte blend van knappe hardware en software, en voor het eerst lijkt Google daar ook met zijn Pixels in te slagen. Google erkent eindelijk dat vooruitstrevende hardware ook een ding is

Voorheen kocht je een Pixel om de snelle updates en de slimme exclusieve functies. Dat is mooi, maar het is tegelijk too little als de camera, het scherm en het design weinig vernieuwend of zelfs ouderwets aanvoelt. De Pixel 5 is een prima telefoon, maar hij is tegelijk slaapverwekkend en een beetje overpriced. Ik zag mijn collega Claudia nooit eerder zo snel een Pixel-telefoon van de hand doen na een review.

Een Thaise of Russische Youtuber kreeg altijd wel maanden voor de lancering een Pixel-exemplaar in handen. Je kon erop bouwen, net zoals elke nieuwe paus een oude man is die in God gelooft.

Vorig jaar schreef ik in een Pixel 5-opiniestuk dat Google een tandje moest bijsteken, en dat lijkt bij de Pixel 6 te zijn gebeurd. Voor het eerst zien we Google eindelijk een periscoopcamera gebruiken voor meer optische zoom. Als we in ons hoofd Googles uitstekende beeldverwerking combineren met een grotere optische zoom, ziet dat er prachtig uit. Daarnaast heeft Google zelfs uit het niets zijn eigen 'Tensor'-chipset ontworpen waar nog maar erg weinig over bekend is. Toch teaset het bedrijf al wel volop de mogelijkheden op het vlak van kunstmatige intelligentie (AI).

Beer verkopen

Als ik dan terugblik naar Googles bijzondere strategie waarbij al heel wat in augustus is verklapt, dan begrijp ik dus waarom ik nu zo uitkijk naar de Pixel 6-lancering. De Pixel 6 en de 6 Pro lijken dit jaar zo'n innovatieve totaalplaatjes, dat de vroege onthulling alleen maar meer spanning heeft veroorzaakt.

Laatst beluisterde ik in een podcast een review van de laatste generatie iPhone 13 met als conclusie van de reviewer: "Er is weinig nieuw, ik zou gewoon bij mijn iPhone 12 Pro blijven". Op zo'n momenten prijs ik mezelf gelukkig dat ik dagelijks het nieuws op Android-gebied mag volgen. De Pixel 6 is veelbelovend, dat zeker. Maar nu is het wel tijd om die verwachtingen ook waar te maken. Hopelijk geeft Google Nederlanders en Belgen dus een goede reden om een Pixel speciaal in Duitsland te gaan halen. Iets van een beer verkopen voordat zijn huid geschoten is? Zoiets.

Google Pixel 6: een slimme marketingzet die goed kan uitpakken

Plaats reactie

666

0 reacties

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties

Meest gelezen

Wear OS krijgt nieuwe systeemupdatescherm met Android-versie

Veel mensen met een smartwatch zijn benieuwd naar de Wear OS 3-update die is gebaseerd op Android 11. Google’s besturingssyst...

Smartphonehoesjes zijn een (duurzame) vloek of juist een zegen?

In een tijd dat bijna alle topsmartphones van glas zijn gemaakt en zo glad zijn als een aal die zich al kronkelend door het z...

App van de Week: For Good meet je CO2-voetafdruk

We sluiten onze week van de duurzaamheid vandaag af, met een app die je keihard confronteert met jouw CO2-voetafdruk. Pak jij...

AW Poll: lezers kijken voor telefoonreparaties liever de kat uit de boom

Steeds meer telefoonleveranciers lijken van plan om eigenaren zelf de kans te geven hun smartphone te fiksen. Een nieuw scher...

Lees meer

Net binnen

AW Poll: lezers kijken voor telefoonreparaties liever de kat uit de boom

Steeds meer telefoonleveranciers lijken van plan om eigenaren zelf de kans te geven hun smartphone te fiksen. Een nieuw scher...

App van de Week: For Good meet je CO2-voetafdruk

We sluiten onze week van de duurzaamheid vandaag af, met een app die je keihard confronteert met jouw CO2-voetafdruk. Pak jij...

Wear OS krijgt nieuwe systeemupdatescherm met Android-versie

Veel mensen met een smartwatch zijn benieuwd naar de Wear OS 3-update die is gebaseerd op Android 11. Google’s besturingssyst...

Smartphonehoesjes zijn een (duurzame) vloek of juist een zegen?

In een tijd dat bijna alle topsmartphones van glas zijn gemaakt en zo glad zijn als een aal die zich al kronkelend door het z...

Sonos Beam (Gen 2) review: veelzijdige soundbar

De Sonos Beam (Gen 2)is een soundbar die werkt met de Google Assistent en de ruimtelijke geluidseffecten van Dolby Atmos. Het...

Lees meer