Fairphone is best stevig geprijsd, maar door groei wil de nieuwe ceo van het bedrijf zorgen dat een volgende telefoon goedkoper kan. Fairphone-ceo Raymond van Eck vertelt in een interview met Androidworld hij hoe hij het duurzame merk verder wil uitbouwen, maar stelt ook dat niet iedereen de nieuwe World Press Photo hoeft te schieten.
Het recente Impact-rapport liet zien dat Fairphone 20 miljoen verlies draaide in 2023. Er was echter een hoopvolle toon: wat denk je dat het verschil gaat maken in de nabije toekomst?
“Een aantal dingen. Als je ziet wat er in de tussentijd allemaal gebeurd is qua management, maar ook aan de commerciële kant, dan zie je dat er een basis is gebouwd en investeringen zijn gedaan die tot die cijfers hebben geleid. Als je kijkt naar producten, dan hebben we daar ook een upgrade in gedaan: Fairphone 4 heeft een betere camera beschikbaar en Fairphone 5 is erbij gekomen. De verkopen laten een positieve trend zien, dus we gaan dit jaar positief afsluiten. De weg omhoog is ingezet en het is belangrijk om daarop voort te bouwen.”
Hoe wil je gaan bouwen?
“Een belangrijk thema is het zakelijk segment. Ik vind het bijzonder dat veel bedrijven in Nederland en andere landen het een no go vinden om een Fairphone aan te bieden aan hun medewerkers. Ik kan geen telefoon bedenken met deze specificaties die zo goed gebruikt kan worden om je werk mee te doen. Soms denken mensen dat duurzaamheid betekent dat je concessies moet doen, of dat je daarmee geen goede kwaliteit biedt, en dat is onterecht. Ik denk dat Fairphone bekender moet raken, binnen en buiten de zakelijke markt. We kunnen nog veel bekender worden.
Hoe wil je die bekendheid uitbreiden?
“Dat is in ieder geval door in Europa uit te breiden. We zijn er nu in Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Nederland. We kijken om de komende tijd andere markten te betreden. Dat zal vooral Europa zijn, maar dat houdt ons niet tegen om naar andere markten te kijken waar mogelijkheden zijn.”
Wat is je grootste uitdaging?
“Het maken van impact wordt makkelijker als we echt kunnen gaan groeien. We moeten echt gaan zitten waar we denken het meest succesvol te zijn. We zitten in een markt waarin hoe groot je bent veel uitmaakt en je dus goedkoper kunt inkopen als je meer afneemt. Mede daarom is het belangrijk om te gaan groeien, zodat we onze impact vergroten. We willen klanten een telefoon geven die voldoet aan de verwachtingen van een klant, die op een zo eerlijk mogelijke manier tot stand is gekomen en waarbij je ook weet dat hij met een gereduceerde CO2-voetafdruk geproduceerd is. Voor elke telefoon die we verkopen halen we er één uit de markt om ewaste te compenseren. Veel mensen denken dat je met duurzaamheid aan iets moet compromitteren, maar dat hoeft niet. Je gebruikt een telefoon die doet wat je van een telefoon mag verwachten.”
“Ik denk dat het bij mensen nog erg leeft dat je het nieuwste van het nieuwste dient te hebben. Je kunt erover twisten, die nog scherpere camera, maar de gemiddelde persoon die zijn kind op een fiets fotografeert zal daar weinig mee doen: niet iedereen is bezig om de nieuwe World Press Photo te schieten. Ik denk overigens dat dat bij Fairphone niet anders is dan bij andere merken. Je verwacht van een telefoon dat hij het doet, een stabiele camera heeft en mooie foto’s maakt: dat doet-ie. Hetzelfde geldt voor de spraakkwaliteit als je belt en dat je apps goed kunt openen. Ik snap dat je als consument wordt verleid om elke keer het nieuwste van het nieuwste te willen hebben, maar het is goed om te laten zien dat het anders kan en niet op kwaliteit hoeft in te leveren. Misschien is het chauvinistisch, maar dit is een mooi Nederlands, duurzaam product waar je jaren mee vooruit kunt, waarom niet?”
Groeien dus, waarom is dat zo belangrijk?
”Groei gaat helpen om de prijs van een Fairphone naar beneden te kunnen krijgen. Hoe meer we pakken van de markt, des te beter kunnen we de kostprijs naar beneden krijgen. Dat is het eerlijke verhaal: de Fairphone is nu best stevig geprijsd, maar tegelijkertijd krijg je er ook wel wat voor terug. Ik vind dat we daar echter nog wel stappen in kunnen maken als we gaan groeien.”
Reacties
Inloggen of registreren
om een reactie achter te laten
Het is geen onaardige telefoon maar wel voor een specifieke doelgroep die de hogere prijs kan en wil betalen. Als de helderheid van het scherm hoger was en de telefoon sneller zou opladen dan zou ik het toestel overwegen.
Maar wel de juiste prijs kwaliteit verhouding en dat krijg je bij de fairphone niet.
De prijs is ‘eerlijk’, wat zo veel wil zeggen dat de grondstoffen zonder roofbouw op het milieu of door onderbetaald werk verkregen. En niet onbelangrijk: de prijs is af te schrijven over een veel langere periode, dankzij de lange levensduur en de mogelijkheid tot reparatie of vervanging.
Langere levensduur is geen geldig excuus meer voor de hogere prijzen aangezien Samsung en Google 7 jaar updates geven.
En oudere specs er in doen heeft ook geen invloed op het milieu.