Androidworld
Androidworld
Nieuws
Wessel van Waas 11 oktober 2011 21:00 uur

Schade melden via een mobiele website: handig of niet?

Stel je voor je, rijdt tegen een andere auto aan. Je hebt wat blikschade en wilt dit snel afhandelen. Dat kan en nu zelfs zonder papier, mits je op die lokatie internet hebt en je telefoon een beetje wil meewerken. Het Verbond van Verzekeraars heeft de app/mobiele website Mobielschademelden als eerste erkend als vervanger voor papier. Wij keken ernaar en waren niet erg onder de indruk.

Mobiel schade melden

Het gebeurt meerdere keren per dag dat auto's op elkaar rijden zonder dat daar gewonden bij vallen. In zo'n geval moet je je schadeformulieren zelf invullen. De meeste verzekeraars raden al enkele jaren aan foto's te maken van het ongeval. Een verzekeraar kan moeilijk zeggen "je kan niet tekenen", maar het is vaak wel het geval. Beide partijen hebben een ander idee van de situatie en niet iedereen heeft op school geleerd om iets op schaal te tekenen. De oplossing om het schadeformulier dan met zijn tweeën in te vullen, te ondertekenen en waar mogelijk met foto's te ondersteunen was dan ook een hele goede. Tijden veranderen, verzekeraars zien dat steeds meer mensen met smartphones op zak lopen. De volgende stap was ook logish: een app voor de belangrijkste platformen, zodat mensen sneller en duidelijker een schade kunnen registreren en daarmee de vertraging voor anderen zoveel mogelijk kunnen beperken.

Review

Het idee om schade met een mobiele telefoon te melden schort volledig met mijn idee om papier zo veel mogelijk uit te bannen. Waarom moeilijk doen met een envelop, postzegels en een lange tijd om het te digitaliseren bij de verzekeraar, als het ook sneller kan. De uitwerking van de applicatie is alleen wat minder. Er zijn vele tools om een applicatie cross-platform te bouwen, een mobiele website is daar één van. Toch is dat in dit geval misschien wat minder handig. We beginnen even aan het begin van een ontwikkelproces. Wie zijn je gebruikers? Wanneer gebruiken mensen jou applicatie? Hebben mensen deze applicatie te allen tijde op hun toestel staan? De gebruikers zijn mensen met een rijbewijs en een smartphone, de app wordt gebruikt na een ongeval de gebruiker is dus geschrokken, mogelijk zenuwachtig en duikt logischerwijs direct in het handschoenenvakje naar zijn schadepapieren. Kan je op dit moment met een smartphone in de Androidmarket of op het kleine browsertje gaan zoeken naar de app Mobielschademelden? Is het reëel dat één van de twee partijen een app aanlevert en daarmee zegt wel even de melding te doen? Gelooft de andere partij dit, of komt er alsnog papier aan te pas? Deze vragen zou ik als verzekeraar direct stellen. Het lijkt erop dat dit niet is gedaan. We kijken naar de app. De app begint met een openingsscherm waar je kiest om door te gaan naar de mobiele website om de melding te maken. Eenmaal op deze site, vraagt de site of er getuigen zijn en geeft hij de eerste eis. Beide betrokkenen moeten een mobiele telefoon bij zich hebben. Op het volgende scherm moet je het ongeval beschrijven. Ik neem de fictieve situatie, dat ik met mijn auto tegen een paal aan ben gereden in de parkeergarage. Gezien het feit dat ik vandaag niet tegen een ander aan ben gereden, maar tegen een paaltje in de parkeergarage is dat 'Parkeerschade - Vast obstakel' en hier gaat het mis. De website wil het kenteken van het paaltje hebben, alsmede de naam van de bestuurder van het paaltje en zijn mobiele telefoonnummer. Nu kan ik willekeurig een auto op de parkeerplaats invullen, maar dat doe ik voor de goede orde even niet. De app is dus door mij al geïnstalleerd, maar hij werkt nog niet direct naar behoren. Ik zie dat nu ik rustig thuis zit, maar wat als je daar achter komt langs de snelweg? Het Verbond van Verzekeraars heeft een leuk idee, maar de uitwerking is op zijn zachtst gezegd erbarmelijk. De volledige app heb ik dus niet kunnen testen omdat het paaltje in de parkeergarage inderdaad geen telefoonnummer had.

Screenshots

Conclusie

Een paar tips voor de ontwikkelaar:
  • Loop eens je scenario's door en bekijk eens of een native app die op het toestel draait niet veel beter zou kunnen werken
  • Het risico dat dataverkeer in de spits (grootste risico op ongevallen) slecht is, of bijna plat ligt, is erg hoog. Een lokale applicatie die in één keer synct is dan veiliger en wekt minder frustratie op.
  • Als je de app Android native wilt bouwen kijk dan de Androidworld Special eens door.
  • Laat de gebruiker zijn autogegevens al van te voren invullen.
  • Neem de lokatie direct uit de GPS en laat de gebruiker die, waar nodig, bij stellen.
  • Kijk of je dit deel van de app zo klein mogelijk kan houden: 1,1 MB voor een openingsscherm is niet zo netjes.
Ik nodig de ontwikkelaar dan ook uit om de applicatie te verbeteren en verbind dan ook nog geen aantal sterren aan deze review. Voor de mensen die nog niet genoeg weten, zet ik de QR-code er nog wel onder. Tot die tijd raad ik iedereen aan gewoon alle papieren in de auto te houden. Een paar tips voor de verzekeraars:
  • Voor de verzekeraars is het handig om deze app standaard op elke telefoon te hebben. Om dit te bereiken, moet je hem bundelen met je bedrijfsapplicatie. Denk daarbij aan de apps van VGZ. Hoeveel meer mensen zullen je app downloaden als dit een volledig hulppakket is? Denk bijvoorbeeld aan eerste-hulp-informatie, contactinformatie en eigen gegevens van de klant. Dan is die ook eerder geneigd een applicatie, die hij het liefst zo min mogelijk nodig heeft, op het (soms toch al schaarse) geheugen van het toestel te laten staan.
  • Zorg ervoor dat de logo's van de ondersteunde verzekeraars al aanwezig zijn in de app.
Voor de mensen die na deze negatieve reactie toch eens willen proberen een melding te maken, zetten wij de QR code nog even onderaan het artikel. Of als je jezelf de moeite van het deinstalleren wil besparen kijk je gewoon direct op de mobiele site.
Lees ook:

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Wessel van Waas

Wessel van Waas overal op internet te vinden als WvanWaas. Geboren en woonachtig in Gouda. Mijn toestellen: G1, HTC Tattoo, HTC Desire, LG Optimus 3D, Galaxy Nexus en Notion Ink Adam. Buiten schrijven voor Androidworld ontwikkel en ontwerp ik apps en houd mij voornamelijk bezig met het interaction design. Ik ben een student op de Haagse Hogeschool CMD en heb daarnaast mijn eigen ontwikkelbureau.

Reacties

Bezig met laden
  • Marvin

    Ik heb de app niet gezien maar deze review bevestigt eigenlijk mijn vooroordelen over een dergelijk probeersel. Ik zie mezelf ook niet in de druilende regen in het halfdonker (wanneer veel blikschade ontstaat) zo'n app downloaden uit de market en proberen iets aan de praat te krijgen. Het hele traject lijkt me ook veel te onbetrouwbaar via zo'n app.

    Wessel, ik vind het een hele goede review met een kritische maar eerlijke blik, een van de weinige waar echt goed over nagedacht is. Chapeau!

  • tweazle

    ik heb het voorbeeld uit de review ook gedaan maar hij gaat bij mij goed. ik weet niet of er een foutje is gemaakt. maar in de rest kan ik me vinden qua snelheid etc.

    • Rosita

      ik denk dat je het beste een app van je eigen verzekering kunt gebruiken. zoals deze van Interpolis. deze ziet er goed uit vind ik zelf :) https://market.android.com/details?id=com.service2media.interpolis&feature=search_result

      • Eric

        Misschien nog handig om de app te combineren met Bump :P

      • Metin Fotografie [DHD]

        Prachtige recensie. Alles duidelijk goed getest, uitgelegd en met duidelijke verbeterpunten.

        • Gerhard

          Aanvankelijk was ik enthousiast toen ik het nieuws hoorde over deze app. Maar helaas, het is erg slecht uitgevoerd :(

          Het is gewoon een soort snelkoppeling naar een mobiele website, die ook nog eens niet goed werkt. Nu ik thuis zit werkt het al niet lekker, laat staan als ik in de spits op de snelweg sta, ik zie mensen al smartphones over de snelweg heen gooien ;)

          Back to the drawing board wat mij betreft.

          Goede review trouwens!

          • nicolas

            Je review strookt precies met mijn gevoelens toen ik de app voor het eerst bekeek. Mijn review bij de app is dan ook: Jammer. Ik heb de app twee sterren gegeven in de market.

            Idee is prima, uitvoerig is erg matig. Wanneer een volgende versie uitkomt waarin jouw opmerkingen meegenomen worden kan het nog een hele interessante app worden.

            • Jan

              'De oplossing om het schadeformulier dan met zijn tweeën in te vullen, te ondertekenen en waar mogelijk met foto’s te ondersteunen was dan ook een hele goede.' Dat klopt. Het nadeel van de app is dat SAMEN invullen en ondertekenen niet gaat.

              Overigens 'schorten' betekent gemist worden of ontbreken, ik denk dat de auteur bedoelt 'strookt helemaal met'.

              • Redbulletnl

                Het idee is wel leuk, maar het zal nooi de standaard worden.
                Sommige dingen moeten altijd op papier gebeuren, ook dus schade formulieren (heb er gelukkig geen ervaring mee =] )

                • dutchlimits

                  Heb al 2x een schadeformulier in moeten vullen (1x iemand tegen mij aangereden en de andere keer een hert voor de auto gehad) en ik zou dit nooit via een computer of laat staan een telefoon doen. Schadeformulieren zijn echt vertrouwd en dit niet.

                  FORCE CLOSE! SHIT!

                  • Danny

                    Wat een enorme rare review dit! Op zich goed hoor, maar tips voor de ontwikkelaars??? Tips voor de verzekeringen??? Even doornemen maar dan met AndroidWorld in gedachten:

                    "We beginnen even aan het begin van een ontwikkelproces. Wie zijn je gebruikers?"

                    De doelgroep van AndroidWorld lijkt mij toch echt de eindgebruikers van Android. Zij die over de app willen lezen en niet de ontwikkeling daarvan.

                    "Loop eens je scenario’s door en bekijk eens of een native app die op het toestel draait niet veel beter zou kunnen werken"

                    De review zelf is gebaseerd op 1 situatie.

                    "Het risico dat dataverkeer in de spits (grootste risico op ongevallen) slecht is, of bijna plat ligt, is erg hoog."

                    Dit lijkt mij gebaseerd op persoonlijke ervaringen van de T-Mobile annex Blackberry klant? :P :P

                    "Als je de app Android native wilt bouwen kijk dan de Androidworld Special eens door."

                    Na een beetje doorklikken kom je er achter dat de mobiele pagina gemaakt is door Automatiseringsbedrijf ABZ B.V. uit Zeist. Zouden zij werkelijk die artikelen lezen om een product te ontwikkelen, of een ervaren programmeur inschakelen?

                    "Een paar tips voor de verzekeraars"

                    AndroidWorld. Uw openbare adviescommissie!

                    Schoenmaker blijf bij je leest...

                    • Danny

                      Daar kan ik je natuurlijk geen ongelijk aan geven! Ben anders gewend. En vind AW niet het medium om te communiceren met de ontwikkelaar maar met de eindgebruiker.
                      Niets dan lof over al het andere van je hoor! Begrijp me niet verkeerd ;)
                      Ik had het afgebrand en de developer een mail gestuurd. Zo van he, kijk wat er van je app gevonden wordt en eindgebruikers geadviseerd wordt door de kenners. Mochten ze dan aanpassingen doen kun je altijd nog een 2e review doen toch?

                      Maargoed, dat is mijn mening slechts :) En alleen over dit!
                      Keep up the good work Wessel!

                  • Bob

                    Ik vind het idee leuk, maar ben bang dat het nog niet snel veel gebruikt zal worden.

                    Het is niet snel bruikbaar omdat niet alle verzekeraars zijn aangesloten. Een verzekeraar moet zichzelf eerst aanmelden voor deze app. De kosten per melding die zij vervolgens ontvangen zijn 3 euro voor eenzijdige schades en 5 euro voor een schade met een tegenpartij. Die kosten zijn (denk ik) hoger dan dat ze nu zijn.

                    • Erik

                      Als ik de review lees, dan is eigenlijk de conclusie dat de app helemaal niet werkt. Omdat het kenteken wordt gevraagd van een paaltje? Nou sorry hoor, ik hoop dat dit soort troep zo snel mogelijk uit de market verdwijnt. Het enige wat geldig is, ik een goed ingevuld schade formulier!! Dit kan misschien werken in Nederland, maar als je te maken hebt met een buitenlandse bestuurder, dan heb je echt geen drol aan een app als dit. Het is al lastig genoeg om een buitenlandse bestuurder het formulier goed in te laten vullen. Laat staan een app op een telefoon. En hoe geef je dan een kopie aan de andere bestuurder? Printje maken met de mobiele printer? Mensen moeten niet altijd denken dat alles maar gedigitaliseerd kan worden. Androidworld moet dit soort apps ook niet aanmoedigen, dit zorgt alleen maar voor narigheid.

                      • Autorijder

                        Dit is geen app, zoals een aantal schrijven in de reacties, maar een mobiele website!

                        Mijn test ging mank, mijn verzekeraar doet niet mee.....

                        • LST

                          Het is een beetje jammer dat deze nieuwe methode een schade te melden meteen zo negatief in het nieuws komt.

                          Ik heb de toepassing zelf getest en het scenario zoals hierboven geschetst kan ik niet reproduceren. Als ik kies voor een parkeerschade, aanrijding met een vast object, dan krijg ik geen enkele vraag over een tegenpartij.

                          Ik was laatst zelf betrokken bij een aanrijding en als deze toepassing toen had bestaan, had ik er zeker gebruik van gemaakt. Ik zie er namelijk wel de voordelen van:
                          - Geen slecht leesbare handschriften.
                          - Je hoeft het formulier niet nog een keer naar je verzekeraar te sturen
                          - Je weet zeker dat je alles goed invult omdat de toepassing dit vraagt en valideert
                          - Je kunt meteen foto's meesturen.
                          - Geen gezeik achteraf, omdat de tegenpartij met een code zijn goedkeuring geeft.
                          - Als je geen aanrijdingsformulier hebt, kun je toch de schade melden

                          Ik denk dat dit proces prima te digitaliseren is. Deze toepassing (ik zou het dan inderdaad geen App willen noemen) verdient zeker nog eens een goede review.

                          Ik kan me op zich wel vinden in de kritiek dat iemand die een aanrijding heeft gehad geschrokken is, en misschien niet meteen aan de app denkt. Maar dat heeft eigenlijk niks met de toepassing te maken. Dat gaat net zo goed op als je een papieren formulier gebruikt.

                          • WvanWaas

                            Als de "toepassing" aangepast is tot een app en de fouten zijn er volledig uit dus je kan direct vertrouwen op de app dan komt er zeker een review en ik denk zelfs met een hele leuke score maar er is nog veel werk aan de winkel en vandaar deze review

                        • kkamp

                          Je bent tegenwoordig nog verplicht om internet op je telefoon te hebben en als je dat hebt zit je nog te klooien met die kleine toetsen.
                          Nee, houd het voor mij maar gewoon op een aanrijdingsformulier.

                          • WvanWaas

                            Ik heb inmiddels contact met de developer we zijn problemen die ik heb ondervonden aan het doorspreken. Kenteken van een paaltje zat hem in mijn mobiele browsers. Normaal schuift dit in of niet uit.

                            Ik zal na een verbeterronde nogmaals naar de app kijken in de hoop dat het dan gewoon een 5 ster mag worden.

                            • Ton Verbeek

                              De review geeft uitstekende kritiek richting verzekeraars.
                              Maar er is geen rekening gehouden met de rol van tussenpersonen.
                              Een schade app zou wat mij betreft zo min mogelijk om gegevens vragen.

                              VOORAF INGEVULDE VASTE gegevens:
                              1. NAW gegevens van mijzelf; verzekeraar en polisnummer verzekering en kenteken auto.
                              2. NAW gegevens tussenpersoon of verzekeraar

                              SCHADE INFO
                              3. LOCATIE coordinaten van GPS
                              4. FOTO van de schade

                              EMAIL
                              Alle gegevens van 1-4 worden gemaild naar tussenpersoon of verzekeraar.

                              Een kleine uitbreiding van WhatsApp zou genoeg zijn.