Androidworld
Androidworld
11 oktober 2011 21:00 uur
Stel je voor je, rijdt tegen een andere auto aan. Je hebt wat blikschade en wilt dit snel afhandelen. Dat kan en nu zelfs zonder papier, mits je op die lokatie internet hebt en je telefoon een beetje wil meewerken. Het Verbond van Verzekeraars heeft de app/mobiele website Mobielschademelden als eerste erkend als vervanger voor papier. Wij keken ernaar en waren niet erg onder de indruk.

Mobiel schade melden

Het gebeurt meerdere keren per dag dat auto's op elkaar rijden zonder dat daar gewonden bij vallen. In zo'n geval moet je je schadeformulieren zelf invullen. De meeste verzekeraars raden al enkele jaren aan foto's te maken van het ongeval. Een verzekeraar kan moeilijk zeggen "je kan niet tekenen", maar het is vaak wel het geval. Beide partijen hebben een ander idee van de situatie en niet iedereen heeft op school geleerd om iets op schaal te tekenen. De oplossing om het schadeformulier dan met zijn tweeën in te vullen, te ondertekenen en waar mogelijk met foto's te ondersteunen was dan ook een hele goede. Tijden veranderen, verzekeraars zien dat steeds meer mensen met smartphones op zak lopen. De volgende stap was ook logish: een app voor de belangrijkste platformen, zodat mensen sneller en duidelijker een schade kunnen registreren en daarmee de vertraging voor anderen zoveel mogelijk kunnen beperken.

Review

Het idee om schade met een mobiele telefoon te melden schort volledig met mijn idee om papier zo veel mogelijk uit te bannen. Waarom moeilijk doen met een envelop, postzegels en een lange tijd om het te digitaliseren bij de verzekeraar, als het ook sneller kan. De uitwerking van de applicatie is alleen wat minder. Er zijn vele tools om een applicatie cross-platform te bouwen, een mobiele website is daar één van. Toch is dat in dit geval misschien wat minder handig. We beginnen even aan het begin van een ontwikkelproces. Wie zijn je gebruikers? Wanneer gebruiken mensen jou applicatie? Hebben mensen deze applicatie te allen tijde op hun toestel staan? De gebruikers zijn mensen met een rijbewijs en een smartphone, de app wordt gebruikt na een ongeval de gebruiker is dus geschrokken, mogelijk zenuwachtig en duikt logischerwijs direct in het handschoenenvakje naar zijn schadepapieren. Kan je op dit moment met een smartphone in de Androidmarket of op het kleine browsertje gaan zoeken naar de app Mobielschademelden? Is het reëel dat één van de twee partijen een app aanlevert en daarmee zegt wel even de melding te doen? Gelooft de andere partij dit, of komt er alsnog papier aan te pas? Deze vragen zou ik als verzekeraar direct stellen. Het lijkt erop dat dit niet is gedaan. We kijken naar de app. De app begint met een openingsscherm waar je kiest om door te gaan naar de mobiele website om de melding te maken. Eenmaal op deze site, vraagt de site of er getuigen zijn en geeft hij de eerste eis. Beide betrokkenen moeten een mobiele telefoon bij zich hebben. Op het volgende scherm moet je het ongeval beschrijven. Ik neem de fictieve situatie, dat ik met mijn auto tegen een paal aan ben gereden in de parkeergarage. Gezien het feit dat ik vandaag niet tegen een ander aan ben gereden, maar tegen een paaltje in de parkeergarage is dat 'Parkeerschade - Vast obstakel' en hier gaat het mis. De website wil het kenteken van het paaltje hebben, alsmede de naam van de bestuurder van het paaltje en zijn mobiele telefoonnummer. Nu kan ik willekeurig een auto op de parkeerplaats invullen, maar dat doe ik voor de goede orde even niet. De app is dus door mij al geïnstalleerd, maar hij werkt nog niet direct naar behoren. Ik zie dat nu ik rustig thuis zit, maar wat als je daar achter komt langs de snelweg? Het Verbond van Verzekeraars heeft een leuk idee, maar de uitwerking is op zijn zachtst gezegd erbarmelijk. De volledige app heb ik dus niet kunnen testen omdat het paaltje in de parkeergarage inderdaad geen telefoonnummer had.

Screenshots

Conclusie

Een paar tips voor de ontwikkelaar:
  • Loop eens je scenario's door en bekijk eens of een native app die op het toestel draait niet veel beter zou kunnen werken
  • Het risico dat dataverkeer in de spits (grootste risico op ongevallen) slecht is, of bijna plat ligt, is erg hoog. Een lokale applicatie die in één keer synct is dan veiliger en wekt minder frustratie op.
  • Als je de app Android native wilt bouwen kijk dan de Androidworld Special eens door.
  • Laat de gebruiker zijn autogegevens al van te voren invullen.
  • Neem de lokatie direct uit de GPS en laat de gebruiker die, waar nodig, bij stellen.
  • Kijk of je dit deel van de app zo klein mogelijk kan houden: 1,1 MB voor een openingsscherm is niet zo netjes.
Ik nodig de ontwikkelaar dan ook uit om de applicatie te verbeteren en verbind dan ook nog geen aantal sterren aan deze review. Voor de mensen die nog niet genoeg weten, zet ik de QR-code er nog wel onder. Tot die tijd raad ik iedereen aan gewoon alle papieren in de auto te houden. Een paar tips voor de verzekeraars:
  • Voor de verzekeraars is het handig om deze app standaard op elke telefoon te hebben. Om dit te bereiken, moet je hem bundelen met je bedrijfsapplicatie. Denk daarbij aan de apps van VGZ. Hoeveel meer mensen zullen je app downloaden als dit een volledig hulppakket is? Denk bijvoorbeeld aan eerste-hulp-informatie, contactinformatie en eigen gegevens van de klant. Dan is die ook eerder geneigd een applicatie, die hij het liefst zo min mogelijk nodig heeft, op het (soms toch al schaarse) geheugen van het toestel te laten staan.
  • Zorg ervoor dat de logo's van de ondersteunde verzekeraars al aanwezig zijn in de app.
Voor de mensen die na deze negatieve reactie toch eens willen proberen een melding te maken, zetten wij de QR code nog even onderaan het artikel. Of als je jezelf de moeite van het deinstalleren wil besparen kijk je gewoon direct op de mobiele site.
Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Wessel van Waas

Wessel van Waas overal op internet te vinden als WvanWaas. Geboren en woonachtig in Gouda. Mijn toestellen: G1, HTC Tattoo, HTC Desire, LG Optimus 3D, Galaxy Nexus en Notion Ink Adam. Buiten schrijven voor Androidworld ontwikkel en ontwerp ik apps en houd mij voornamelijk bezig met het interaction design. Ik ben een student op de Haagse Hogeschool CMD en heb daarnaast mijn eigen ontwikkelbureau.

Reacties

Bezig met laden van reacties