Androidworld
Androidworld
Nieuws
Pieter Schutz 27 november 2012 21:11 uur

GW: Machinarium, een point-'n-click-adventure in robotstijl

Zelf ben ik een gamer uit het tijdperk van Day of the Tentacle en Monkey Island. Daarom hebben adventure-games, waarbij je rondloopt door een wereld, met mensen praat en puzzels oplost, altijd een grote aantrekkingskracht op me gehad. Daarom was ik blij verrast met Machinarium. Een ouderwetse adventure-game die zeer goed is aangepast op touch-besturing.

Review Machinarium

Even voor de jongere lezers onder ons een korte uitleg van het genre point-'n-click-adventure. Je wordt als personage in een wereld neergezet waar je allerlei objecten en mensen/wezens tegenkomt. Het doel van het spel is natuurlijk afhankelijk van de titel die je speelt, maar om het doel te bereiken moet je objecten die je tegenkomt vaak variëren en combineren met elkaar, of de wereld om je heen. Je kunt objecten vaak oppakken en meenemen om ze ergens anders te gebruiken. Veel van deze spellen hebben ook een zeer uitgebreide (vaak grappige) dialoog tussen jouw personage en de andere karakters in het spel.

Verhaal

Het verhaal in Machinarium bouwt zich op naar mate je verder komt in het spel. In de eerste scène van het spel lig je op een soort schroothoop (je bent namelijk een robotje) waar je jezelf weer moet verzamelen (been hier, arm daar, je snapt het wel). Je trekt naar de stad waar je steeds andere robots tegenkomt waar je slechte herinneringen aan hebt. Deze zie je steeds verschijnen in een stripachtig denkwolkje. Het lijkt daarna steeds je volgende doel te zijn om wraak te nemen op deze andere karakters. Volgens de beschrijing in de Play Store is het uiteindelijke doel om je vriendinnetje te redden, maar tot op heden is dit voor mij nog niet erg duidelijk geworden in het spel.

Besturing

De besturing in de meeste point-'n-click-adventures laat zich raden aan de hand van het genre: overal klikken tot je iets gevonden hebt in de wereld om je heen waarmee je een interactie kunt hebben. Bijvoorbeeld praten, oppakken, enzovoorts. Tegenwoordig op een touch-apparaat kunnen we overal drukken waar we maar willen, dus dit genre leent zich zeer goed voor tablets en telefoons. Het grootste deel van het scherm bevat de wereld van Machinarium met daarin Josef (zo heet je personage). Je kunt rondlopen door op plaatsen in de wereld te klikken. Als je een interactie met een object wilt, kun je daarop drukken. Soms weet Josef niet zo goed wat hij ergens mee moet, dan haalt hij zijn schouders op en soms wil hij iets niet (zoals een hek onder stroom aanraken) en schudt hij zijn hoofd. Als je een object in de wereld vindt dat je mee neemt om het ergens anders te gebruiken stopt Josef het in zijn buik (eet het op) en verschijnt het in de rechterkant van het scherm. Vanaf daar kun je het later weer slepen naar de wereld als je het wilt gebruiken. Verder vindt je onder in het scherm een paar knoppen voor menu, hints en hinthandleiding. Via je menu kun je je huidige vordering opslaan, een eerder opgeslagen spel laden of afsluiten.

Hints

Als je op het knopje met de tekstballon en het lampje drukt krijgt Josef een idee over wat hij in zijn huidige situatie moet doen. Meestal is dit een zeer duidelijk idee, dat je zelf ook al had bedacht. Je kunt ook op het boek daaronder drukken. Als je dit doet moet je een soort minigame spelen waarbij je een sleutel naar het sleutelgat moet manoeuvreren. Als je dat goed doet krijg je een zeer gedetailleerde uitleg hoe je de huidige scène moet oplossen.

Uiterlijk en uitdaging

Over het uiterlijk van Machinarium kan ik alleen maar lovend zijn. Ze hebben een prachtige, troosteloze geschapen waar je met je robotje rondwandelt. Elke locatie ziet er prachtig uit en brengt weer nieuwe details. Hierbij moet ook gelijk het auditieve gedeelte van het spel gemeld worden. Elke scène is voorzien van passende achtergrondmuziek en ook de geluidseffecten van krakkemikkige robots en flikkerende lampen zijn zeer goed. Het beeld en het geluid van het spel trekt je echt de wereld van Machinarium in. De uitdaging van het spel vind ik tot nu toe zeer goed. De puzzels per scène zijn niet te makkelijk en voorzien van vele kleine minigames (bijvoorbeeld vijf op een rij winnen om onderdelen te stelen) maar als je doorgaat naar de volgende scène hoef je vaak niet meer terug om in de vorige scène weer iets te doen. Wel mis ik een beetje het gebrek aan dialoog (één van de grote pluspunten van veel adventure-games) Als je interactie met een andere robot hebt verschijnen en praatballonnetjes waarin ze aangeven wat ze van je willen. Ook humor zit niet echt in dit spel, al is dat in de huidige setting ook geen groot gemis.

Screenshots en video

Conclusie

Machinarium is een oud genre in een nieuw jasje. Het spel is niet gratis, maar voor de prijs die je moet betalen heb je een fantastisch spel. De puzzels zijn uitdagend maar niet te moeilijk, en de grafische en auditieve kant van de game zijn zeer goed gemaakt en weten echt een sfeer op te bouwen. Ik heb Machinarium getest op een 10 inch-scherm en dat raad ik ook zeker aan, al zou de game moeten werken op elk scherm dat tenminste een resolutie van 1280x720 of 1024x800 pixels ondersteunt.
Versie:1.6
Omvang/SD-kaart:18 MB + ong. 160 MB aan data/Ja
Prijs:€ 3,99
Getest op:ASUS Transformer TF101 (4.0.3)
Marketrating:[rating:4.3/5]
Ons eindoordeel:[rating:4.8/5]
Hoe installeer ik deze app op mijn telefoon?
Lees ook:

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Pieter Schutz

Sinds mijn eerste Androidtoestel, fervent Androidgebruiker en medewerker van Androidworld. Grote interesse in goede (indie)spellen en apps voor Android en hardware. Raar is leuk, gewoon dat is zo saai.

Reacties

Bezig met laden