Naar content
Trending apps
  • Ouderlijk toezicht voor Nintendo Switch

  • Inbox by Gmail

  • Maps: Navigatie en OV

  • WhatsApp Messenger

  • Messenger

Trending games
  • Super Mario Run

  • RollerCoaster Tycoon® Classic

  • Bully: Anniversary Edition

  • Paper Wings

  • Pokémon GO

Trending smartphones
  • Huawei P10

  • LG G6

  • Samsung Galaxy S8+

  • Samsung Galaxy S8

  • Samsung Galaxy S6 Edge

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

  • Asus Zenpad 3S 10

  • Sony Xperia Z4 Tablet

  • ASUS ZenPad S 8

  • ASUS ZenPad 8

Gesprek met Wilfred Rottier (Robin Mobile): 'consument is geen melkkoe..'

· 22 augustus 2013

In Nederland hebben we geen gebrek aan aanbieders van mobiele telefonie. Naast de grote firma's KPN, T-Mobile, en Vodafone kennen we ook nog kleinere zoals BEN, MTVmobile, Sizz en zo kunnen we nog wel even doorgaan. De kleine providers hebben geen eigen netwerk maar maken gebruik van het netwerk dat is aangelegd door de grote drie. Sinds een aantal maanden is daar Robin Mobile bijgekomen, wij hadden een gesprek met de oprichter en CEO Wilfred Rottier.

Robin Mobile

Robin Mobile gaat de concurrentie aan met de bestaande providers door echt onbeperkte bundels aan te bieden. Bij het pakket van € 39,95 is het mogelijk binnen Nederland onbeperkt te sms'en, bellen en data te gebruiken, zonder dat er hier een Fair Use Policy (FUP) aan gekoppeld is. Waar andere providers terugkomen van echt onbeperkt internet en een maximaal aantal GB's beschikbaar stellen waarna de snelheid teruggaat, heeft Robin Mobile een constante theoretische snelheid van 7,2MB/s. Daarnaast is het contract met Robin Mobile maandelijks opzegbaar. 

Dat kan toch anders

Wilfred Rottier
Wilfred Rottier is een echte telecom-man met meer dan 15 jaar ervaring in deze snel veranderende business. Nadat hij geruime tijd in de Verenigde Staten had gewerkt zag hij bij terugkomst dat er behoefte was aan een provider die mobiel bellen naar het buitenland mogelijk maakte tegen 'normale' tarieven. In Nederland wonen immers zeer veel mensen die hun roots hebben in andere delen van de wereld en veelvuldig contact hebben met hun thuisland. Met deze wetenschap bedacht Wilfred (ik mag tutoyeren) Ortel Mobile dat al snel zeer succesvol was en in meerdere landen werd uitgerold. Ortel Mobile werd in 2010 definitief door KPN overgenomen en is nog steeds een zeer succesvolle dochter van de koninklijke KPN.

Na enkele uitstapjes binnen andere branches kreeg Rottier weer de telecom-kriebels. Bij de huidige prepaid en abonnementen zag hij dat de consument nog steeds getild werd en dat er per maand zo een 68 miljoen euro aan niet gebruikte beltegoed werd 'weggegooid', hiervoor wordt uiteraard wel betaald. Dit gegeven stond hem tegen "de consument is geen melkkoe, dat is niet eerlijk", zegt Rottier.

Een tweede irritatiepuntje was dat wanneer je als consument door je bundel heen was opeens significant meer ging betalen voor je belminuten en je SMS-jes. Rottier zegt " dat is echt onzin, de capaciteit die is er, waarom laat je een consument dan meer betalen".

Nieuwe start

Met Robin Hood als mascotte werd Robin Mobile opgericht, alhoewel Rottier overtuigd was van zijn gelijk deed hij nog wel uitgebreid marktonderzoek. In het onderzoek werd aan de consument gevraagd wat hij/zij belangrijk vond aan een nieuwe mobiele provider, daar kwamen drie punten uit.

  1. Netwerkkwaliteit
  2. Geen contract 
  3. Geen datalimiet

Met deze drie punten heeft Rottier en zijn team een product ontwikkeld dat transparant is en duidelijk. Je betaalt €39,95 per maand voor onbeperkt bellen, sms'en en internetten. Er is geen opzegtermijn voor het contract, je bent vrij om te gaan en staan waar je maar wil.

Service

Bij Robin Mobile is veel geautomatiseerd en dat is een enorme kostenbesparing, maar waar Rottier absoluut niet op bezuinigd heeft, is de klantenservice. Dagelijks zit er een team klaar om de klanten en aspirant-klanten van Robin Mobile te helpen met de vragen die ze hebben. Heb je telefoonvrees dan kun je ook gebruik maken van de chat, hetgeen overigens zeer veel gedaan wordt. Wanneer je gebruik maakt van de chat heb je kans dat je geholpen wordt door Wilfred Rottier zelf. "Wachttijden zijn onzin", en wanneer in zijn team iedereen bezet is springt de Rotterdamse ondernemer zelf bij.

Robin Mobile-app 

Een deel van de service is de (Android)applicatie die het bedrijf heeft gemaakt. De klant kan daarin real-time zien wat zijn status is en hij kan ook via de applicatie aankopen doen. Maar het meest interessante is wel dat je je abonnement via de applicatie kunt betalen wanneer de automatische incasso niet geslaagd is. 

Rottier begrijpt heel goed dat het voor kan komen dat een klant even geen geld heeft om zijn maandbedrag te betalen. Hij laat me een voorbeeld zien van een klant die hetzelfde overkwam en via de app alsnog de €39,95 heeft betaald, na 15 minuten kon hij weer bellen.

Toekomst

Voorlopig concentreert het bedrijf zich nog op de huidige koers, het leveren van een duidelijk, transparant en eerlijk product. Natuurlijk kijkt men naar de toekomst en denkt men na over een data-only dienst met dezelfde service. Omdat Robin Mobile zijn diensten via het KPN-netwerk regelt, hebben we ook gevraagd naar de plannen met 4G. Rottier "we houden 4G in de gaten maar momenteel zijn onze systemen daar nog niet op ingericht en denken we dat onze geboden 3G-snelheid meer dan voldoende is".

Passie

Tijdens ons gesprek merkten we dat er een overeenkomst is tussen Wilfred Rottier en Androidworld en dat is passie voor wat je doet. Als een echte Rotterdammer is het bij Rottier "niet lullen maar poetsen", en zo hoort het.

Maar dan, net voordat we het interview afgelopen is, gaat Wilfred zijn telefoon en tovert hij een BlackBerry uit zijn binnenzak. Dat kan toch echt anders :).

 

Samsung Galaxy S8 - pre-order nu!

Bij de officiële Samsung-shop en krijg hem snel geleverd!

Pre-order nu

Adv

Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Beste aanbiedingen voor de Samsung Galaxy S8

Robin Mobile verlaagt internetsnelheid, biedt nieuwe abonnementsvormen

Robin Mobile: echt onbeperkt bellen, sms'en en mobiele data voor nog geen €40

Reacties (70)
Bezig met laden van reacties...