Androidworld
Androidworld
17 september 2012 11:20 uur
Het zal je niet ontgaan zijn dat de iPhone 5 vorige week aangekondigd is door Apple. Dan is het 'natuurlijk' tijd voor andere grote merken om deze te gebruiken in reclames, liefst om een eigen product aan te prijzen, zo heeft Samsung gedacht.

Samsung Galaxy S III en iPhone 5

Samsung probeert met onderstaande reclame-uiting te laten zien dat de iPhone 5 niet veel voorstelt. In deze reclame laat Samsung een aantal specificaties zien van zowel de iPhone 5 als de Samsung Galaxy S III en vergelijkt deze met elkaar. Daarnaast worden er nog een aantal specifieke functies van de Samsung Galaxy S III genoemd waar de iPhone 5 niet over beschikt. Het wellicht niet de meest eerlijke vergelijking tussen beide toestellen, maar natuurlijk wel een manier om er aandacht op te vestigen. Of dit nu een eerlijke reclame is of niet, deze zou wel eens kunnen werken. De volledige (tech)wereldpers schrijft erover en plaatst de afbeelding online, zoals wij dit nu ook doen. Het is misschien niet de meest nette manier, maar Samsung en Apple zijn toch al geen vrienden als we kijken naar het aantal rechtszaken die over en weer worden gevoerd. Overigens is in de Verenigde Staten deze manier van reclame maken, de concurrent direct aanpakken in plaats van alleen je eigen sterke punten te benadrukken, een stuk normaler dan in Nederland. Deze zou hier waarschijnlijk dan ook niet zo goed aanslaan.

Reactie Nokia en iPhone-fans

In de advertentie speelt Samsung in op de benaming van de Apple-medewerkers die in de Apple Store mensen helpen met het oplossen van hun problemen met Apple-producten. Deze heten 'Apple Genius', oftewel een genie. Samsung zegt dus, met dubbele betekenis, dat je geen genie hoeft te zijn om niet te kiezen voor een iPhone 5. Nokia reageert in een tweet ook even: 'nee, je hoeft inderdaad geen genie te zijn'. Daarbij wijst Nokia nog even op het feit dat haar nieuwste toestel draadloos kan worden opgeladen, een geweldig scherm en een geweldige camera heeft en dat het apparaat te bedienen is wanneer je handschoenen aanhebt. https://twitter.com/nokia/status/247037151479476224 Ook iPhone 5-fans reageren op de advertentie van Samsung. Terecht wijzen ze er op dat Samsung wel heel selectief heeft gekeken naar de features. Daarnaast werd het 'It doesn't take a genius' op de advertentie veranderd in bijvoorbeeld 'Don't settle for cheap plastic' (Neem geen genoegen met goedkoop plastic). Een paar voorbeelden van deze aangepaste advertenties kun je hier vinden. Via: Businessinsider
Spelfouten, taalfouten of inhoudelijke fouten ontdekt? Stuur dan een mailtje naar de auteur van dit artikel!

Ruud Caris

Oprichter van Androidworld.nl, gadgetliefhebber , Redbull-drinker en Android-enthousiasteling. Ooit begonnen met de ADP1, nu o.a. Nexus 5, Nexus 7, Nexus en Google Glass.

Reacties

Bezig met laden van reacties