Naar content
Trending apps
  • Ouderlijk toezicht voor Nintendo Switch

• Inbox by Gmail

• Maps: Navigatie en OV

• WhatsApp Messenger

• Messenger

Trending games
  • Super Mario Run

• RollerCoaster Tycoon® Classic

• Bully: Anniversary Edition

• Paper Wings

• Pokémon GO

Trending smartphones
  • Nokia 8

• LG G7

• LG Q6

• Samsung Galaxy S8+ Dual Sim

• Samsung Galaxy S8 Dual Sim

Nieuwste tablets
  • Samsung Galaxy Tab S3 9.7

• Asus Zenpad 3S 10

• Sony Xperia Z4 Tablet

• ASUS ZenPad S 8

• ASUS ZenPad 8

weetniks

weetniks

• Lid sinds 28 augustus 2017
  • Berichten 1
  • Reputatie 0
  • 28 augustus 2017
  • 20:37

Verleden week kreeg ik bij een poging Komoot (fietsnavigatie) ( +-18 Mb)   te installeren op mijn Samsung GT-P3100 tablet (android 4.1.2 )  de foutmelding: Onvoldoende apparaat geheugen ? 
Nochtans bleek bij nazicht  dat op de interne opslag nog ruim 2.29GB  en de externe-sd-card nog 4.38 GB  beschikbare ruimte  aanwezig was ??
 Niks kon ik nog installleren noch updaten ? 
Gefrustreerd  via Google naar oplossingen beginnen zoeken die er meestal op neerkwamen hier en daar enkele overtollige apps te verwijderen , louter tijdverlies;  het vrijmaken van enkele megabytes hier en daar zal niet veel veranderen als je  al enkele gigas vrije ruimte hebt.

Met de tablet aangesloten met usb-kabel aan de laptop start ik ADB op :
  adb devices  -> ok herkend de tablet 
  adb shell pm get-install-location    –>  2    ( 2= external sd-card)    
  adb shell pm set-install-location 0    ( 0 = let system decide what's best   1= install on internal card )
  adb shell pm get-install-location  –> 0 [auto]    :  just to check 

resultaat: i installatie-probleem opgelost !!

Blijkbaar is het bij oude android-versies niet aangewezen de externe sd-card te gebruiken voor de opslag van apps , de recenste  versies van Android zouden daar geen probleem mee hebben ? 
De Android-bug hier is dat de foutmelding niet klopt met de  fout , de melding zou  ongeveer moeten luiden ; deze versie van Android ondersteunt geen externe sd-card als opslag-medium voor applicaties ! ( luie android-developer ?) 

Ikzelf ben in de fout dat ik enkele weken terug blijkbaar met de mogelijkheden van adb heb geexperimenteerd  en  de installatie-lokatie heb gewijzigd , zonder dit feit te noteren in een logboek wat ik vroeger in mijn loopbaan  steeds  nauwgezet zou gedaan hebben. 
Liep er dan op een gegeven moment iets mis , dan even checken in het logboek : zijn er parameters gewijzigd , updates uitgevoerd , nieuwe programmas geinstalleerd , hardware componenten bijgevoegd  of , veranderd ?? 
Dit laat U toe de waarschijnlijke oorzaak tre lokaliseren .
Het menselijk  geheugen kan je niet vertrouwen.

gizmobinky

gizmobinky

• Lid sinds 18 april 2012
  • Berichten 4944
  • Reputatie 250
  • 28 augustus 2017
  • 21:12

Het kan ook nog zijn dat de maker van de app het niet toestaat de app te laten draaien op een externe sd  kaart. 
https://android.stackexchange.com/questions/43517/installing-to-sdcard-by-default

Tegewoordig kan men de sd kaart als intern formmateren maar dit heeft ook zijn keerzijde dat je de sd kaart nergens meer in kunt gebruiken dan het apparaat waarmee het geformatteerd is. 

alleen de meeste gebruikers hebben weinig sjiuke van adb en fastboot waarvoor het is en hoe te gebruiken. 

Maar ik zal dit zeker gaan gebruiken mocht ik tegen hetzelfde probleem aanlopen.

ps maar eingelijk verklaard dit nog niet  waarom de applicatie de fout geeft te weinig opslag terwijl er voldoende is om te installeren of zie ik iets over het hooft?

Bewerkt (28 augustus 2017 21:20)

Reageer

Om te reageren, dien je te zijn ingelogd. Druk op de onderstaande knop om in te loggen of maak een nieuwe account aan.

Inloggen Registreren