Androidworld
Androidworld

#1 18-06-2013 11:42 uur

jzuidema
jzuidema
Ingeschreven: 18-06-2013
Reputatie
Reputatie omhoog 0 Reputatie omlaag
Profiel    Stuur e-mail   
Dag allemaal,

Ik ben hier maar aangekomen na een lange zoektocht naar antwoorden die ik niet heb kunnen vinden. Het betreft hier de telefoon van mijn vriendin, die sinds een week aangeeft dat het apparaatgeheugen helemaal vol is.

De reden voor een nieuw topic is dat de meeste antwoorden die ik vind uitgaan van standaard oplosbare problemen (veel apps/cache wipen) terwijl dat hier geen betrekking meer heeft.

Het ging de eerste keer mis na een vastloper van de telefoon. Opnieuw opstarten bleef hangen op het samsung logo, alles geprobeerd…. wilde niet opstarten

Na een Google search dus instructies gevonden voor factory rebooten. Eerst cache wipe gedaan, toen data/factory reset, toen weer cache wipe. Geen effect, na opstarten (dat dan weer wel)melding geheugen vol, nog 12 MB apparaatgeheugen vrij, en ook de mobiele verbinding valt steeds weg, waarvan ik heb gelezen dat dit gerelateerd kan zijn.

Maar goed, de telefoon deed het weer, en een beperkt aantal apps konden worden geinstalleerd, zoals facebook en whatsapp (toch wel het minimum). Na 2 dagen kreeg ze weer een vastloper en heb ik het riedeltje boven weer gedaan.

De telefoon start wederom weer op, maar geheugen is nog steeds vol(ler). Paar MB apparaatgeheugen vrij, iets van 2 GB vrij op het USB geheugen, geen SD kaart.

Dan maar weer Google, waar het probleem toch in de cache leek te zitten die schijnbaar voor sommige apps in het apparaatgeheugen wordt gezet. Om niets te verliezen heb ik via de computer alle fotos en dergelijke eraf gehaald, het USB geheugen was bijna leeg. Dit op zich hielp niets.

Gisteren de cache en cookies van internet verwijderd - hielp weer niets, wat vreemd is, want ikzelf (ook S2) maakte daarmee 20 MB vrij in het apparaatgeheugen - en daarna nogmaals een cache wipe/factory reset gedaan. Ik heb ook een poging gedaan aCcleaner/1Tap Cleaner te installeren, maar voor installatie is al te weinig ruimte.

Status nu is dus dat de telefoon gewiped/reset is, er staan geen apps op geinstalleerd, de USB opslag is leeg/geformat, en toch is het apparaatgeheugen vol, hij geeft nu zelfs 0 MB vrij aan.

Nog even een lijstje met wat gedaan:
-Cache wipe/factory reset
-Verwijderen fotos/video/muziek USB opslag
-Internet cache/cookies verwijderd en KIES backup gemaakt
-USB opslag (11,5 GB) geformatteerd

Ben even radeloos. Alles wat ik vind als “oplossing” heeft betrekking op telefoons waarop dingen staan geinstalleerd. Dat is hier niet het geval en het geheugen blijft gewoon slinken.

Mijn vraag: Wat is hier het probleem, EN, zijn er oplossingen die gedaan kunnen worden zonder het rooten van de telefoon? Dit wil ik als laatste redmiddel misschien proberen. Snap het probleem gewoon niet…..

Alvast bedankt voor de reacties

Groeten Joost

#2 18-06-2013 19:21 uur

psybi
psybi
Uit: Edam
Ingeschreven: 22-07-2010
Reputatie
Reputatie omhoog 5 Reputatie omlaag
Profiel    Stuur e-mail   
Er zijn bij Vodafone Servicepunten waar ze de software er helemaal opnieuw op kunnen zetten, dus niet een factory reset, maar de originele software er opnieuw op, dit had toen bij mij geholpen toen mijn telefoon ook vaag deed.

Ik neem aan dat andere providers dit ook hebben, dus je zou even kunnen bellen naar je provider.
Dit was na me garantie en gewoon een service van de provider. Anders als je nog garantie hebt zou je hem ook terug kunnen sturen naar Samsung.
Als dit alles niet kan zou je hem het best kunnen rooten en zelf er een rom op zetten.

#3 18-06-2013 19:47 uur

Peter-036
Peter-036
Uit: Almere
Ingeschreven: 12-11-2011
Reputatie
Reputatie omhoog 1 Reputatie omlaag
Profiel    Stuur e-mail   
jzuidema
Dag allemaal,

Ik ben hier maar aangekomen na een lange zoektocht naar antwoorden die ik niet heb kunnen vinden. Het betreft hier de telefoon van mijn vriendin, die sinds een week aangeeft dat het apparaatgeheugen helemaal vol is.

De reden voor een nieuw topic is dat de meeste antwoorden die ik vind uitgaan van standaard oplosbare problemen (veel apps/cache wipen) terwijl dat hier geen betrekking meer heeft.

Het ging de eerste keer mis na een vastloper van de telefoon. Opnieuw opstarten bleef hangen op het samsung logo, alles geprobeerd…. wilde niet opstarten

Na een Google search dus instructies gevonden voor factory rebooten. Eerst cache wipe gedaan, toen data/factory reset, toen weer cache wipe. Geen effect, na opstarten (dat dan weer wel)melding geheugen vol, nog 12 MB apparaatgeheugen vrij, en ook de mobiele verbinding valt steeds weg, waarvan ik heb gelezen dat dit gerelateerd kan zijn.

Maar goed, de telefoon deed het weer, en een beperkt aantal apps konden worden geinstalleerd, zoals facebook en whatsapp (toch wel het minimum). Na 2 dagen kreeg ze weer een vastloper en heb ik het riedeltje boven weer gedaan.

De telefoon start wederom weer op, maar geheugen is nog steeds vol(ler). Paar MB apparaatgeheugen vrij, iets van 2 GB vrij op het USB geheugen, geen SD kaart.

Dan maar weer Google, waar het probleem toch in de cache leek te zitten die schijnbaar voor sommige apps in het apparaatgeheugen wordt gezet. Om niets te verliezen heb ik via de computer alle fotos en dergelijke eraf gehaald, het USB geheugen was bijna leeg. Dit op zich hielp niets.

Gisteren de cache en cookies van internet verwijderd - hielp weer niets, wat vreemd is, want ikzelf (ook S2) maakte daarmee 20 MB vrij in het apparaatgeheugen - en daarna nogmaals een cache wipe/factory reset gedaan. Ik heb ook een poging gedaan aCcleaner/1Tap Cleaner te installeren, maar voor installatie is al te weinig ruimte.

Status nu is dus dat de telefoon gewiped/reset is, er staan geen apps op geinstalleerd, de USB opslag is leeg/geformat, en toch is het apparaatgeheugen vol, hij geeft nu zelfs 0 MB vrij aan.

Nog even een lijstje met wat gedaan:
-Verwijderen fotos/video/muziek USB opslag
-Internet cache/cookies verwijderd en KIES backup gemaakt
-USB opslag (11,5 GB) geformatteerd

Ben even radeloos. Alles wat ik vind als “oplossing” heeft betrekking op telefoons waarop dingen staan geinstalleerd. Dat is hier niet het geval en het geheugen blijft gewoon slinken.

Mijn vraag: Wat is hier het probleem, EN, zijn er oplossingen die gedaan kunnen worden zonder het rooten van de telefoon? Dit wil ik als laatste redmiddel misschien proberen. Snap het probleem gewoon niet…..

Alvast bedankt voor de reacties

Groeten Joost
Joost, het hier bedoelde apparaatgeheugen is een 2 Gb grote partitie waar android z'n apps en bijbehorende zaken opzet, en ik denk dat daar een hoop zaken zijn achtergebleven van de oude rom, en omdat de nieuwe rom dat spul niet ‘kent’ gooit ‘ie ’t er ook niet af.
Misschien zijn er nog andere methoden, maar ik heb ooit eerst het toestel geroot, daarna kun je in de (custom) recovery de data partitie en de systeempartitie formatteren, waarna je de telefoon direct voorziet van een nieuw rom. Zet hem niet uit, want er staat op dat moment niets op dat gestart kan worden! Dus je moet vóór die actie eerst een custom rom op je sd card zetten zodat je die uit de recovery kunt flashen. Die kun je eventueel later weer vervangen door een stock rom met Odin.

#4 18-06-2013 20:04 uur

psybi
psybi
Uit: Edam
Ingeschreven: 22-07-2010
Reputatie
Reputatie omhoog 5 Reputatie omlaag
Profiel    Stuur e-mail   
Het probleem was niet veroorzaakt door een nieuwe rom maar door een vastloper, ik weet niet of Samsung zelf tools aanbied om je rom zonder root er opnieuw op te zetten, anders zou je het dus mogelijk kunnen doen bij een Servicepunt of bij Samsung zelf.