Androidworld
Androidworld

#1 05-06-2012 12:00:57

GirlKillu
GirlKillu
Ingeschreven: 10-03-2011
Reputatie: +  1  -
Profiel   Stuur e-mail  
Inleiding:
Wegens het niet kunnen uploaden van lokale afbeeldingen heb ik de correct mogelijke afbeelding op het internet gezocht! Houd er aub rekening mee dat het vooral om het visuele gaat en niet om de details. (zal dit later opnieuw proberen)

Aangezien de JW5 hoogstwaarschijnlijk de laatste update voor onze SGS zal zijn dacht ik om hier nog eens een topic over te maken.
Het is algemeen geweten dat Kies wel eens durft falen bij een update. Hiervoor maken wij gebruik van Odin.

In dit topic leg ik zowel voor de nederlandse als de belgische vrienden uit hoe ze hun telefoon kunnen updaten dmv Odin.

Mensen die niet bekend zijn met Odin, geen schrik! De eerste keer is eng, maar eenmaal je het gedaan hebt wil je niets anders meer

Verder is deze procedure volkomen legaal en zal je je garantie NIET kwijt zijn.

Ik ben zelf niet verantwoordelijke voor eventuele defecten/problemen/.. die je mocht oplopen. Doe dit volledig op eigen risico!

Voorbereiding:
1) Odin:Als eerste gaan we Odin downloaden. Er bestaan verschillende versies van Odin en je bent vrij te kiezen welke je neemt. zelf heb ik altijd gebruik gemaakt van Odin3 v1.83.
Download: https://www.dropbox.com/s/5hom0fgg11acupu/Odin3%20v1.83.exe
(Kies opslaan bij het downloaden en niet uitvoeren)

2) Firmware downloaden:Zoals reeds gezegd zal ik hier zowel de nederlandse (XEN/KPN) als belgische (PRO) zetten.
Je dient dus slechts 1 van volgende 3 te downloaden. Ofwel A, ofwel B, ofwel C, ofwel D.

A) Hier kan je de laatste nederlandse JW5 (I9000XENJV6) firmware downloaden: Hotfile.com: 1 klik file hosting: I9000XWJW5_I9000XENJV6_XEN.zip
Deze firmware kan op alle telefoons gebruikt worden om hem naar de officiele nederlandse te brengen.

B) Deze is enkel als je de nederlandse KPN provider hebt (I9000KPNJV6): Hotfile.com: 1 klik file hosting: I9000XWJW5_I9000KPNJV6_KPN.zip

C) Deze is enkel als je de nederlandse T-mobile provider hebt (I9000TNLJV6): Hotfile.com: 1 klik file hosting: I9000BOJW6_I9000GTNLJW5_TNL.zip

D) Hier de laatste belgische JW5 (I9000PROJV4): Hotfile.com: 1 klik file hosting: I9000XWJW5_I9000PROJV4_PRO.zip

In elk van deze zip bestanden zit een .tar bestand, dit bestand zal je nodig hebben in de volgende stap. Extract dus de gedownloade zip naar een plek op je computer.

3) telefoon:Zorg ervoor dat je telefoon voldoende is opgeladen! Hiermee zou je voor de veiligheid toch zeker 60% moeten hebben om te voorkomen dat je zonder stroom valt.
Houd ook de usb-kabel bij de hand.

Het echte werk:
1) Zet je telefoon in download modus:- Zet eerst je telefoon helemaal uit
- vervolgens houd je de volgende knoppen gelijktijdig in: Volume Down + Home button + Power button

- als je telefoon aangaat laat je de Power knop los (de volume down en home knop houd je nog ingedrukt)
- na enkele seconden zal je volgend scherm zien en mag je alle knoppen loslaten

2) Open Odin3:

Je zal dit scherm zien als begin scherm. Alles zou er zoals op de afbeelding moeten uitzien, wijzig hier dus niets aan. Dus enkel “Auto Reboot” en “F. Reset Time” aangevinkt.

3) Zet de gedownloade firmware (het .tar bestand) onder de PDA knop in Odin. Klik dus op “PDA” in Odin en selecteer het .tar bestand

(Deze afbeelding dient als illustratie omdat ik blijkbaar geen bestanden kan uploaden… maar je zou dus nu jouw bestand naast PDA moeten zien staan)

4) Verbind je telefoon dmv de USB-kabel met je computer.
Odin zal je nu een melding geven dat hij verbonden is door linksboven een geel vlakje en links onder de message “Added!!” te tonen (zie de linker kant van vorige screenshot wegens niet kunnen uploaden foto's)

5) Nu ben je klaar om de firmware te flashen!
Klik op “Start” in Odin

Odin is nu bezig met de firmware op je telefoon te zetten. Dit proces kan je volgen in Odin met het balkje linksboven dat nu een groen verloop toont en onder de messages zullen af en toe wat logs verschijnen. Tevens kan je op je telefoon ook een progress balkje zien.

Laat alles rustig zijn gang gaan. Meestal zal het proces afgerond zijn na een paar minuutjes al, maar laat hem toch zeker 10-15min doen mocht hij nog niet klaar zijn en je de progress balk nog kan zien.

6) Finished!
Als het flashen voltooid is zal Odin links boven groen zien met “PASS” erin. Ook komt er onder de message volgende regel te staan: “All threads completed (succeed 1/failed 0)”

Je telefoon zal nu vanzelf heropstarten en je kan beginnen met het configureren van je nieuwe android versie!
Je mag nu dus ook de USB-kabel verwijderen en Odin afsluiten.

Factory reset:
Het is altijd aangeraden om na een firmware update eens een volledige reset te doen. Houd hier rekening mee dat je dus eerst altijd een backup moet nemen van zaken die je wenst bij te houden.
De factory reset voer je uit onder het volgende menu in de telefoon zelf:
Instellingen > Privacy > Standaardgegevens herstellen
Je telefoon zal heropstarten en je hebt een volledig cleane en goed werkende telefoon!

PS: je kan ook een harde rest doen door *2767*3855# in te toetsen.

Problemen/Downgrade (ICS):
Mocht je problemen ondervinden dat je telefoon in een bootloop zit (dat je telefoon dus niet verder komt dan het S logo en herstart)
of kom je van een Custom (ICS) ROM
Lees dan volgende comment waarbij je gebruikt dient te maken van de .pit en re-partition: http://www.androidworld.nl/forum/samsung-galaxy-s/34537-howto-officiele-xwjw5-2-3-6-via-odin-nl-2.html#post308047
Ook raad ik aan om vooraf al een harde reset te doen en de cache+dalvik te clearen in recovery.

Heb je toch al geflasht zonder .pit en lukt het nog steeds niet met .pit? Krijg je een ‘failed to mount /dbdata’?
Dit gebeurd regelmatig bij sommigen. Geen probleem! Dit kan (meestal) opgelost worden door een oudere 3 bestands rom te flashen zoals de JVH. Hier een kort stappenplan:
- download JVH Hotfile.com: 1 klik file hosting: I9000XWJVH_-_I9000XENJV4.zip
- zet de bestanden in Odin. Onder PDA: CODE_…tar.md5, onder PHONE: MODEM_…tar.md5, onder CSC: GT-i9000-CSC…tar.md5
- gebruik het .pit bestand onder PIT en vink re-partition AAN
- zet de telefoon in download modus, verbind hem met de computer, start flash!

Je telefoon start hopelijk normaal op. Nu kan je JW5 alsnog op je telefoon zetten door de stappen van ‘Het echte werk’ uit te voeren. Dit keer ZONDER .pit en ZONDER re-partition dus.

Mocht je nog steeds problemen ondervinden kan je in volgend topic je boodschap zoeken: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1841250

Als dat ook niet helpt vrees ik dat je interne geheugen stuk is en zal je gebruik moeten maken van een sd-card om je telefoon aan de praat te krijgen. Lees meer in http://www.androidworld.nl/forum/samsung-galaxy-s/46425-howto-interne-sd-kaart-kapot-wat-nu.html

Conclusie:
Hopelijk helpt deze tutorial enkelen onder jullie om zijn/haar telefoon te updaten naar de laatste versie.
Deze tutorial kan ook vaak gebruikt worden mocht je problemen hebben dat je telefoon niet meer opstart of andere vervelende problemen. Vaak lossen problemen zich op door een factory reset uit te voeren, maar nog meer door een nieuwe firmware te flashen + factory reset.
Nogmaals mijn excuses voor de niet perfecte afbeeldingen.

Bijgewerkt GirlKillu (19-06-2013 10:40:39)

#2 05-06-2012 12:26:12

Fcck
Fcck
Ingeschreven: 23-09-2010
Reputatie: +  0  -
Profiel   Stuur e-mail  
GirlKillu leuk geschreven dat ten eerste! :thumbs:

Maar om toch nog een puntje van kritiek te hebben dit is eigenlijk alweer het 4e topic waar min of meer hetzelfde wordt gezegd:

Waarin de ene tutorial net iets makkelijker/begrijpelijker is dan de andere vertellen ze eigenlijk allemaal hetzelfde. Ik heb ook al aan de topic starter van het 3e puntje hierboven gevraagd of diegene de downloadlinks wil aanpassen etc

Maar des al niet te min is deze tutorial wel weer leuk om te lezen! Echter natuurlijk voor de beginneling ontbreekt er nog wel het een en andere qua info/opmerkingen (Back-Ups(TitaniumBackup/Nandroid), EFS backup, Wipe Cache+Dalvik)

Verder voor wat betreft download link ODIN in het overzicht van Handige Belangrijke Topics is ook al een link aangegeven met de 3 verschillende odin versies Wellicht net zo handig om deze te gebruiken!
( ODIN Flash Programma Versies: 1.0 - 1.3 - 1.82 + PIT Files(Wachtwoord = samfirmware.com ) )

Toch zal ik voor de meer ervarener Flasher deze topic wel aanraden qua download link laatste NL/BE firmware!

Cheers

Bijgewerkt (24-04-2013 14:57:32)

#3 05-06-2012 12:58:17

GirlKillu
GirlKillu
Profiel   Stuur e-mail  
Ja klopt dat er in elk topic wel eens wordt uitgelegd hoe je moet flashen. Maar vond het zelf (en denk dan ook aan veel beginnelingen) nogal zware koek, omdat er vaak meer wordt uitgelegd dan ze eigenlijk nodig hebben.
Het JVH topic is het enige topic dat exact zegt wat het nodig heeft, alhoewel deze dus al een oude firmware is, 3 bestanden gebruikt en nog uitleg geeft om speedmod te installeren. Dit zijn zaken die het een echte beginneling al te moeilijk maken vond ik.

Die odin versies komen idd van sammobile, maar dan moet de persoon weer een wachtwoord ingeven, ziet hij 3 versies en nog 3 pit bestanden en is hij de kluts weeral kwijt. Heb trouwens vroeger eens ergens gelezen dat de 1.83 de meest aangeraden was voor onze SGS, vandaar gebruikte ik die altijd en weet ik dat hij mij nog nooit in de steek heeft gelaten :p

de uitleg voor backup heb ik ook bewust wegelaten ja. Voor een echte backup moet je vaak geroot zijn.. dat is weeral een stap te ver in mijn ogen. als ze echt alles willen bijhouden zullen ze de howto lezen in de sticky topics. Zelf heb ik nog nooit een nadroid gemaakt/gebruikt, en werkte een backup met titanium backup mij ook raar of zelden. MyBackup Pro daar en tegen heeft mij altijd het beste en snelste geholpen.

Maar bedankt voor je suggesties, deze zijn altijd welkom!
Al wou ik dus vooral deze tutorial zo clean en simpel mogelijk houden voor de echte beginnelingen die meestal een nieuw topic starten met een probleem waar men hen dan voorsteld om hun firmware te updaten.

Bijgewerkt (24-04-2013 14:57:33)

#4 05-06-2012 13:05:16

Fcck
Fcck
Ingeschreven: 23-09-2010
Profiel   Stuur e-mail  
Top! Geen probleem!

Vwb ‘Clean’ dat is die zeker en daardoor zal ik em hoogstwaarschijnlijk ook wel met enige regelmaat gebruiken

Bijgewerkt (24-04-2013 14:57:33)

#5 05-06-2012 13:44:59

psychomaniac
psychomaniac
Ingeschreven: 24-10-2010
Profiel   Stuur e-mail  
Misschien nog een idee om de vinkjes te benoemen. Welke je wel / niet aan moet vinken / af moet blijven?

Bijgewerkt (24-04-2013 14:57:34)

#6 05-06-2012 13:51:14

GirlKillu
GirlKillu
Profiel   Stuur e-mail  
psychomaniac;307732
Misschien nog een idee om de vinkjes te benoemen. Welke je wel / niet aan moet vinken / af moet blijven?
Heb het er voor jou bijgezet (al staat het ook in de screenshots)

Bijgewerkt (24-04-2013 14:57:34)

#7 05-06-2012 20:33:42

alian_dus
alian_dus
Uit: Harderwijk
Ingeschreven: 20-12-2010
Profiel   Stuur e-mail  
Heldere uitleg! Ik had het al eens geprobeerd met een iets oudere versie van Odin, maar dat lukte steeds niet. Kreeg aldoor de melding dat ie de com poort niet kon vinden ofzo. Weet niet of dat aan de versie van Odin lag, maar nu is het in elk geval wel gelukt. Dus dank!

Wow. So Android. Much Phone.

Bijgewerkt (24-04-2013 14:57:42)

#8 05-06-2012 22:44:17

Juliette26
Juliette26
Ingeschreven: 02-05-2011
Profiel   Stuur e-mail  
Misschien een gekke vraag, maar kan ik deze tutorial ook gebruiken als ik terug wil van een custom rom naar de stock rom?
Ik draai nu namelijk dark knight (5.5) met de semaphore kernel, maar deze bevalt me toch niet (om meerdere redenen). Nu wil ik Cyanogenmod 9 gaan proberen, maar volgens die tutorial, moet ik mijn telefoon eerst terug flashen naar de stock rom.

Vandaar mijn vraag

Bijgewerkt (24-04-2013 14:57:45)

#9 06-06-2012 09:04:24

GirlKillu
GirlKillu
Profiel   Stuur e-mail  
Juliette26;307932
Misschien een gekke vraag, maar kan ik deze tutorial ook gebruiken als ik terug wil van een custom rom naar de stock rom?
Ik draai nu namelijk dark knight (5.5) met de semaphore kernel, maar deze bevalt me toch niet (om meerdere redenen). Nu wil ik Cyanogenmod 9 gaan proberen, maar volgens die tutorial, moet ik mijn telefoon eerst terug flashen naar de stock rom.

Vandaar mijn vraag

Ja, dit kan prima. Het is trouwens ook de enige manier als ik me niet vergis om van een custom Rom af te geraken
Misschien is het wel best om nadien een factory reset te doen en in recovery mode de data te clearen, cache clearen, dalvik cache, etc. om zeker al het “custom” weg te krijgen.

Maar Dark knight, is dat al geen ICS? Dan hoef je volgens mij toch niet eerst naar stock te gaan. Wat ik kan opmaken uit het CM9 topic altans toch CyanogenMod 9 for Samsung Galaxy S - xda-developers

Bijgewerkt (24-04-2013 14:57:48)

#10 06-06-2012 12:20:07

goands
goands
Ingeschreven: 01-01-2011
Profiel   Stuur e-mail  
Ik heb deze 2x proberen flashen.. odin zegt succes.. phone start gewoon zonder problemen op
maar dan krijg ik een soort van bootloop bij de vliegende S. Die komt er telkens opnieuw en opnieuw en opnieuw op
iemand oplossing?
Alvast bedankt!

Bijgewerkt (24-04-2013 14:57:51)