Androidworld
Androidworld

[HOWTO] Upgraden van GT-I9001 (update)

#1 07-07-2012 21:36 uur

Mrjraider
Mrjraider
Uit: Achter mijn pc :)
Ingeschreven: 23-04-2012
Reputatie
Reputatie omhoog 1 Reputatie omlaag
Profiel    Stuur e-mail   
Ik krijg het niet voor elkaar om de plaatjes die ik heb toegevoegd voor iedereen zichtbaar te maken, dus ook voor de gasten. Ik weet niet of dit komt door de forumregels maar het lukt me niet. Wil je de plaatjes zien, registreer of log in.

Hallo allen,

Ik zie regelmatig topics verschijnen in het Samsung Galaxy S Plus gedeelte met de probleem/vraag dat het upgraden naar de nieuwste versie (2.3.6) niet goed gaat.
In dit topic zal ik uitleggen hoe je het beste kan upgraden naar de nieuwste versie van android.
GOED LEZEN (MOCHTEN ER FOUTEN IN STAAN DAN GRAAG EVEN VERMELDEN!)
En uiteraard ben ik noch Androidworld aansprakelijk voor eventuele schade.

Samsung KIES
Er zijn veel klachten over het programma KIES van Samsung, vele klachten zijn gegrond en vele klachten zijn ongegrond. De reden dat KIES niet altijd werkt verschilt per situatie/computer. Huh, Waarom verschilt dit per computer? Heel simpel antwoord, als je pc al wat ouder is, de hardware in je pc voldoet niet helemaal aan de eisen van Samsung dan werkt KIES gewoon niet goed. Ook speelt de USB poort van je computer een grote rol. Werkt kies op een USB poort totaal niet, probeer dan een andere, een computer heeft niet voor niets meerdere USB poorten.:p
Systeemvereisten onder WINDOWS:
Besturingssysteem
Windows XP, Windows Vista, Windows 7 (32/64 bits-versies worden ondersteund) CPU Intel Core 2 Duo 2.0GHz of sneller (aanbevolen) Minimaal intern geheugen (RAM)
1.00 GB (aanbevolen) Vrije schijfruimte Minimaal 500 MB (aanbevolen) Schermresolutie 1024 x 768(600), 32 bits of meer Benodigde software .Net Framework 3.5 SP1 of nieuwer, Windows Media Player 10 of nieuwer, DirectX 9.0C
* Voor Windows Mobile, ActiveSync (Windows XP) of Device Centre (Windows Vista/7)
Systeemvereisten onder MAC: LET OP LANG NIET ALLE SAMSUNG PHONES WORDEN ONDERSTEUND!
Besturingssysteem
MacOS X versie 10.5 of hoger CPU 1.8GHz Intel of snellere processor Minimaal intern geheugen (RAM) 512 MB of meer Vrije schijfruimte
Minimaal 100 MB (aanbevolen)
ZORG VOOR EEN VOLLE ACCU, ALS JE TELEFOON WORD OPGELADEN DAN WEIGERT KIES DE UPGRADE PROCEDURE UIT TE VOEREN!!!!

Hoe upgrade je nu via KIES?

1. Allereerst: Zorg dat je de nieuwste versie van KIES heb:
    Klik hier voor Samsung KIES Windows / Samsung KIES Mac OS x download en installeer (Heb je al KIES op je computer staan? Ga dan naar: Help > Controleren op updates)

2. Sluit je telefoon aan je computer. (Kies bij een laptop een willekeurige USB poort en bij een desktop het liefst eentje aan de achterzijde van de kast, deze is direct op het moederbord van je pc aangesloten)

3. Sluit alle actieve apps op je telefoon, door simpel op de knop vorige te drukken of door op de Home button te drukken.

4. Start KIES en wacht, het duurt even voordat KIES je telefoon herkent.
  5. Is er een update? Dan krijg je een popup venster van KIES voor je neus. Krijg je geen popup? Kijk dan onder Aangesloten apparaten (je telefoon) > Basis gegevens > Firmware versie.

6. Heb je een upgrade? Dan kan je aan de slag. Kies ervoor om de firmware upgrade te starten. Je krijgt een verster te zien met de gebruikersvoorwaarden (kies accepteren) en dan kan je kiezen voor een backup of niet (kies ervoor om een backup te maken je weet maar nooit)
  7. Kies dan Start Update en het bestand word gedownload

8. Je telefoon schakelt automatisch over naar de “download modus” Je ziet dan “Downloading.. Do not turn off target!” op je telefoon staan.
    ZET JE TELEFOON NOOIT EN TE NIMMER NIET UIT!

9. KIES gaat upgraden. Dit kan even duren (afhankelijk van je computer)
  10. Je telefoon reboot en je hebt de nieuwe versie van android op je telefoon staan
  11. Sluit KIES en ontkoppel je telefoon
  12. ENJOY
Je applicaties en instellingen blijven bewaard er gebeurt hier helemaal niks mee. Het kan zo zijn dat er toch wel wat gebeurt, dan moet je dus je instellingen weer aanpassen en je applicaties moet je weer downloaden en installeren.

Ontwikkelaars tool Odin

Odin is een veel gebruikte tool op menig ontwikkelaars forum, het geeft ontwikkelaars de kans direct een Rom te flashen op je telefoon.
Verzamel eerst de benodigdheden voor de upgrade;
Odin (versie 4.43)
AriesVE.ops
Zet de bestanden op een snel vindende plek op je computer (mijn voorkeur gaat uit naar bureaublad/desktop en dan een nieuwe map aanmaken met de naam ODIN)

De goede Rom kiezen

1. Toets in je telefoon de volgende code in *#1234#. Je krijgt dan de volgende informatie te zien:
    PDA: I9001XX xx
    PHONE: I9001XX xx
    CSC: I9001xx xx
    XX zijn letters die echt voorkomen in de code, de xx verschilt per telefoon. Een branded telefoon (een simlock telefoon vaak gebonden aan een abonnement) heeft andere letters als een unbranded (simlock vrije telefoon)
    Noteer de gegevens, deze heb je namelijk nodig.
  2. Ga naar: SamMobile, klik op Firmware, log in of registreer (is verplicht) en zoek naar GT-I9001 Nieuwste versie is 2.3.6!

3. LET OP: Op de site staat een boel informatie.
    Kies de goede uit en download deze.
    XEN is Nederlands (staat XEN bij stap 2? dan kan je deze downloaden vanaf de site, deze heb ik ook gebruikt voor mijn telefoon en die is vodafone gebonden en werkt probleemloos)
    TNL is T-Mobile Nederlands
    KPN spreekt voor zich, ook deze is Nederlands
  4. Download het bestand en plaats deze op een makkelijk te vinden plaats op je computer (het is een .rar bestand, pak deze uit)
  5. Maak van je SMS/Contacten een back-up. (Via KIES kan je je contacten back-uppen, ook in de Play Store staan applicaties voor dit)
Hoe upgrade je via ODIN?

1. Open taakbeheer op je computer (ctrl+alt+del) kijk bij het tabje processen en sluit de volgende processen af (indien die in de lijst bevinden):
    KIES.EXE
    KIESTRAYAGENT.EXE
    KIESPDL.EXE
    KIESAIRMESSAGE.EXE
    Deze processen zitten Odin in de weg en moeten daarom altijd worden afgesloten bij het gebruik van Odin.

2. Zet je telefoon uit

3. Zet je telefoon aan in recovery met behulp van de 3 button combo (Power+Volume knop naar boven) eenmaal in recovery doe een factory reset! (IS BELANGRIJK OM PROBLEMEN MET DE NIEUWE ANDROID TE VOORKOMEN!)

4. Open odin (Windows 7/ Vista gebruikers: Rechtermuisknop > openen als Administrator/Admin)

5. Selecteer het tabje “one pakkage” (we gaan een stock Rom flashen en deze is (bijna) altijd een one pakkage)
  6. Open bij OPS File het bestand AriesVE.ops
  7. Open onderin bij One Pakkage je gedownloade bestand (MD5 word nagekeken, dit is normaal)
  8. Zet je telefoon uit en weer aan in de download modus: “Volume knop naar benden + Power + Home” als je deze 1/2 seconden goed indrukt zie je “Downloading… Do not turn off target!”

9. Sluit je telefoon aan je computer ( ook hier, net als bij KIES, bij een laptop willekeurig en bij een desktop aan de achterzijde van de kast)
  10. Je zal Added!! zien staan bij het log bestand van Odin. Dit is goed.

11. Druk op Start en wacht

12. Telefoon reboot (DOE NIKS MET JE TELEFOON OOK NIET ONTKOPPELEN)

13. Zodra er PASS!! staat mag je odin sluiten en je telefoon ontkoppelen van je computer

14. Herstel je smsjes en contacten met de back-up

15. Enjoy
LET OP: SLUIT ODIN NOOIT AF TIJDENS HET FLASHEN, VERWIJDER NOOIT JE TELEFOON VAN JE PC ALS JE VIND DAT HET VEEL TE LANG DUURT. JE SLOOPT GEHEID JE TELEFOON EN DIT IS ZONDE

Veel plezier met je upgrade, voor vragen over de upgrade en de methoden mag je een pm sturen en je mag reageren in dit topic.

Bijgewerkt (24-04-2013 15:10)

#2 07-07-2012 21:45 uur

Mrjraider
Mrjraider
Reputatie
Profiel    Stuur e-mail   
Knoppen op de Samsung Galaxy S en S Plus
Op welke knoppen moet je nu drukken en wanneer weet je nu of je in recovery mode of in downloadmode zit?
Dat kan je in deze ballon lezen.
Klik op de miniatuur voor een vergroting!
5021
Rood is recoverymode
Groen is downloadmode

5019
Dit plaatje op je telefoon laat zien dat je succesvol in de recovery mode bent geboot. Je moet nog wel op de menu knop drukken en eventjes wachten, bij blauwe letter kan je scrollen..

5020

Dit plaatje spreekt voor zich, de telefoon is succesvol in download mode geboot

Booten in recovery
Soms wil het zo zijn dat je niet in de recovery komt met behulp van de 3 knoppen combo, dan kan je het volgende doen:
  1. Zet usb-fouten opsporen aan (instellingen > applicaties > ontwikkeling > vink usb-fouten opsporen aan
  2. Sluit je telefoon aan je computer
  3. Trek de statusbalk van je telefoon naar beneden en klik : “USB aangesloten” aan
  4. Klik op “Opslag verbinden met PC”
  5. Download dit zip bestand: Easy Reboot Recovery naar je pc
  6. Pak het zip bestand uit
  7. Klik dan op “RebootRecovery.bat”
  8. Er opent een cmd venster en je telefoon reboot in recovery
  9. Druk op de menu knop tot het scherm dimt. Vanzelf verschijnen blauwe letters
  10. Gefeliciteerd, je bent nu in recovery mode

#3 08-07-2012 20:31 uur

Mrjraider
Mrjraider
Reputatie
Profiel    Stuur e-mail   
Problemen met Odin:
Ik blijf in Odin steeds hangen op:
< 1> VerifyPlatform:V0, P0,R0

1. laat de usb kabel erin
2. haal de batterij eruit
3. doe je telefoon uit
4. haal de usb kabel eruit
5. doe de batterij in je telefoon
6. zet je telefoon aan in download mode
7. herstart Odin
8. doe de usb kabel erin en flash opnieuw
Problemen met KIES:
Mijn telefoon word niet gezien/gevonden door KIES
Oplossing 1:
1: Sluit je telefoon aan
2: Start KIES
3: Klik op: “Verbindingsfout oplossen”
4: Laat KIES zijn gang gaan ( dit kan even duren)
5: Herstart je computer
6: Probeer opnieuw

Oplossing 2:
1: Ontkoppel je telefoon
2: Verwijder KIES
3: Verwijder alle restanten van KIES ( zoek in verkenner alle mappen en dingen met Samsung (let op: niet de mappen in mijn documenten, daar staan je backups) en KIES op en verwijder deze)
4: Verwijder alle register items van KIES (gebruik CCleaner (<klik) hiervoor)
5: Herstart je computer
6: Download de nieuwste versie van KIES (zie begin post)
7: Installeer KIES
8: Probeer opnieuw

Problemen met mijn telefoon na flashen van een ROM (Custom of Stock)
Help ik zie dit plaatje op mijn telefoonscherm:
5023
Wat moet ik doen?

Hierbij moet je opnieuw flashen. Het enige lastige aan dit probleem is, is het feit dat het een stuk lastiger is om in de Downloadmodus te komen.
Er zijn 2 manieren om in de downloadmodus te komen:
1: Met de knoppen:
1. Ontkoppel je telefoon van je computer
2. Hou Volume knop omhoog + Volume knop omlaag + Power ingedrukt, het scherm wordt even zwart
3. Hou de knoppen ingedruk, je zal het plaatje weer te zien krijgen, hou de knoppen ingedrukt het scherm word weer zwart
4. Laat alleen de powerknop los, als het goed is kom je in de download modus en kan je aan de slag met flashen via odin
Verwacht niet dat het de eerste keer gelijk lukt blijf proberen
2: Met de jig
Het kan zo zijn dat het helemaal niet wil en je helemaal zit te stressen, je hebt dan een jig nodig. Dit kleine usb dingentje “dwingt” je telefoon de dowloadmodus in te gaan.
1. Zorg voor een jig, deze kan je kopen via DealXtreme (of een andere site) of kijk hier.
2. Haal de batterij uit je telefoon
3. Stop de batterij weer terug in je telefoon maar zet deze niet aan!
4. Stop de jig in de micro-USB poort van je telefoon
5. Na enkele seconden zie je het downloadmodus plaatje
6. Ga aan de slag met Odin

Mijn telefoon reboot constant, hoe los ik dit op?
Dit probleem kan door meerdere dingen worden veroorzaakt, onze Broodplank1337 heeft daarvoor een Guide geschreven op XDA, hij is wel is waar in het Engels maar het is een mooie en stapsgewijze oplossing
How to recover from a bootloop - xda-developers

#4 10-07-2012 11:10 uur

Mrjraider
Mrjraider
Reputatie
Profiel    Stuur e-mail   
voor eventuele fouten graag een dm sturen =)

Bijgewerkt (24-04-2013 15:11)

#5 15-07-2012 23:00 uur

Mrjraider
Mrjraider
Reputatie
Profiel    Stuur e-mail   
Changelog How To:

- 14/10/2012
links gecontroleerd
Enkele puntjes verbeterd en aangepast

- 29/7/2012
Links gecontroleerd
Kleine spel/zin fouten eruit gehaald
Bestanden gecontroleerd (links van ODIN en ARIESVE)

Bijgewerkt (24-04-2013 15:14)

#6 18-07-2012 13:34 uur

schorpioen
schorpioen
Uit: nederland
Ingeschreven: 15-07-2012
Reputatie
Reputatie omhoog 0 Reputatie omlaag
Profiel    Stuur e-mail   
hallo ik heb nog een vraag over die update die ik heb gedownload .
is deze niet hetzelfde als er op staat?
ik wil hem graag naar ics updaten en heb al wel een bestand gedownload , wat maar 15 mb groter is , en deze komt geloof ik uit australie.
kan/moet ik deze gebruiken of zit ik nu dom te redeneren.
graag je hulp bij deze materie, bvd schorpioen

Bijgewerkt (24-04-2013 15:15)

#7 18-07-2012 16:04 uur

AndroidDevil
AndroidDevil
Ingeschreven: 09-01-2011
Reputatie
Profiel    Stuur e-mail   
schorpioen;323288
hallo ik heb nog een vraag over die update die ik heb gedownload .
is deze niet hetzelfde als er op staat?
ik wil hem graag naar ics updaten en heb al wel een bestand gedownload , wat maar 15 mb groter is , en deze komt geloof ik uit australie.
kan/moet ik deze gebruiken of zit ik nu dom te redeneren.
graag je hulp bij deze materie, bvd schorpioen

De Galaxy S Plus heeftt geen Officiële update naar ICS gekregen en zal deze ook niet krijgen. Dus als je ICS op je Telefoon wil dan zal je een Custom rom moeten installeren.

#8 18-07-2012 18:04 uur

schorpioen
schorpioen
Reputatie
Profiel    Stuur e-mail   
  1. Zet je telefoon aan in recovery met behulp van de 3 button combo (Power+Volume knop naar boven) eenmaal in recovery doe een factory reset! (IS BELANGRIJK OM PROBLEMEN MET DE NIEUWE Android TE VOORKOMEN!)
ik ben niet zo bekend met deze stof , vandaar de vraag hoe doe ik een factory reset in recovery mode?
bvd schorpioen

#9 18-07-2012 22:58 uur

Mrjraider
Mrjraider
Reputatie
Profiel    Stuur e-mail   
Zodra je in de recovery bent moet je dus scrollen naar format data/factory reset. Dit om problemen met je nieuwe ROM te voorkomen, het is natuurlijk wel van belang dat je je gegevens hebt gebackupt..

#10 19-07-2012 14:49 uur

schorpioen
schorpioen
Reputatie
Profiel    Stuur e-mail   
nog even 1 vraag de tel is geroot , moet ik dit ongedaan maken of kan het zo?
mvgr schorpioen