Androidworld
Androidworld

#1 30-09-2011 13:09:30

Dingbat
Dingbat
Ingeschreven: 30-09-2011
Reputatie: +  0  -
Profiel   Stuur e-mail  
Hallo lezers,

Ik heb een probleem met het wissen van de database van Whatsapp.
Mijn toestel is een Huawei Ideos X5.
Na enig speuren ben ik er achter dat op de SDcard in de folder /whatsapp/databases de msgstore.db.crypt staat en dat dit de actieve berichten zou moeten bevaten (is dat zo?), tevens nog een paar van die bestandjes maar dat zijn dan backups (al dan niet automatisch gemaakt).
Tot zover geen probleem. Waar mijn logica het af laat weten is op het moment dat ik in bovengenoemde folder alles verwijder dan zou ik in whatsapp toch geen enkel bericht meer mogen zien staan?
Door mezelf wat berichten te sturen heb ik e.e.a. getest en het blijkt dat alle berichten gewoon nog in whatsapp staan indien ik bovengenoemde opschoonactie doorvoer. Alleen door de chats te wissen lijks alles weg te zijn, maar is het ook echt weg?

Ergens staat dus nog een andere databasefile van Whatsapp met daarin de echte actieve berichten.
Ik heb met ES file explorer de hele telefoon en SDcard doorgespit maar kan niets vinden.

Concrete vragen:
1 - Indien ik bovengenoemde data weggooi en in whatsapp de chats wis, is dan alles echt weg of zet whatsapp ze alleen op ‘niet tonen’ o.i.d.?
2 - Waar staat die verborgen database van whatsapp, kan ik die ook weggooien/wissen buiten whatsapp om?
3 - Werkt e.e.a. wellicht anders en begrijp ik het verkeerd?

Ik verbaas me dat niemand dit eerder heeft gevraagd….ik kon het althans nergens als zodanig terugvinden.
Alvast bedankt voor het meedenken!

Bijgewerkt (30-09-2011 13:09:30)

#2 30-09-2011 13:37:52

bartfukkink
bartfukkink
Ingeschreven: 11-02-2011
Profiel   Stuur e-mail  
Deze database is voor geschiedenis doeleinden voor zover ik weet, dat je een paar dagen geschiedenis in kan zien van je Whatsapp berichten. Ik denk dat de server net zo`n lijst bij houdt. Als Whatsapp gestart wordt en hij kan geen database vinden op de SD kaart, dat deze dan de server poked en daar een lijst van de laatste berichten op haalt. Zo zou ik het maken, maar goed, we zullen het nooit weten tenzij iemand bij Whatsapp weet hoe het werkt en het met de rest van de wereld wil delen (wat zeer onwaarschijnlijk is).

1 - Ik denk dat het wel van je toestel weg is, maar dat het nog wel op de server opgeslagen wordt en weer hersteld wordt.
2 - Denk op de servers van Whatsapp
3 - Wellicht werkt het anders… Maar misschien ook niet

Mag ik vragen wat je wil bereiken met het verwijderen van deze gegevens? Misschien zijn er dan nog andere antwoorden op je vragen

Bijgewerkt (30-09-2011 13:37:52)

#3 30-09-2011 14:07:16

Dingbat
Dingbat
Profiel   Stuur e-mail  
Het is niet mijn bedoeling om als een paranoide androidiaan te worden bestempeld maar er zijn redenen aan te voeren waarvoor je echt alle sporen wilt uitwissen. Vooral indien je telefoon in handen kan vallen van lieden die best wel handig zijn met die dingen en waarvan je wilt dat ze bepaalde zaken niet weten. Dat gezegd hebbende is het mij gewoon opgevallen dan Whatsapp iets leek te kunnen wat ik niet kon verklaren.
De theorie met de bewaarde data op de server die whatsapp dan nogmaals ophaalt, lijkt me niet logisch. Ik heb gelezen dan ze inderdaad de berichten zo'n 14 dagen laten staan maar mijn test betrof berichten met een grotere tijdsspan dan 14 dagen en alle berichten stonden nog gewoon in whatsapp.

Ra ra.

Bijgewerkt (30-09-2011 14:07:16)

#4 30-09-2011 14:15:58

bartfukkink
bartfukkink
Ingeschreven: 11-02-2011
Profiel   Stuur e-mail  
Dan lijkt het inderdaad ergens anders opgeslagen te worden… Misschien dat de applicatie de gegevens opslaat binnen het interne geheugen waar alleen de applicatie bij kan… Heb je al geprobeerd om de applicatie gegevens te wissen? (Instellingen -> Apps -> Whatsapp -> Gegevens Wissen, en dan ook de folder op de SD kaart weg gooien). Als ze daarna nog terug komen dan weet ik het ook niet meer :p

Als je trouwens echt zeker wil weten dat niemand met je informatie aan de haal gaat dan zijn er 2 (extreme) acties die wel helpen :p SD kaart eruit halen, deze via de computer formatteren, en een factory reset uitvoeren van de telefoon. Dan zou je alles wel goed kwijt moeten zijn :p Anders gooi je hem een aantal keer van 10 hoog naar beneden, giet je er een berg benzine overheen en hou je een vlammetje erbij, maar dat is zonde van de telefoon natuurlijk :p

EDIT: Heb al deze dingen zelf niet getest trouwens, ik wil nog wel is terug kijken in informatie die ik een paar dagen terug gekregen heb enzo

Bijgewerkt (30-09-2011 14:15:58)

#5 02-10-2011 16:39:15

Dingbat
Dingbat
Profiel   Stuur e-mail  
Bedankt voor het meedenken maar het is niet helemaal de oplossing die ik zoek. Ik wil nl. helemaal niet Whatsapp verwijderen maar van tijd tot tijd mijn data uit Whatsapp voorgoed laten verdwijnen. Ik ben niet zo'n bewaarder en hecht er dus ook geen waarde aan om tot in het oneindige mijn berichten te kunnen teruglezen. Wanneer ik mijn telefoon zou verliezen kan een ieder die wat kan hacken die database alsnog leegtrekken…….en dat scenario wil ik niet meemaken. Wat zo eenvoudig lijkt, verwijderen van de chats uit Whatsapp, heeft een aantal vreemde kanten. Weg is niet weg!

Bijgewerkt (02-10-2011 16:39:15)